KOJE SU SLIČNOSTI I RAZLIKE IZMEĐU NESTALOG PODVODNOG PLOVILA TITAN I DIVERZANTSKE PODMORNICE TIPA TISA!

Priča koja zaokuplja ceo svet,mnogo više i od rata u Ukrajini, je nestatank podvodnog plovila Titan, koga su mediji krstili kao mini podmornica, a sa kojom je izgubljen kontakt dok je obilazila olupinu broda Titanik, koji je potpuno u Atalnskom okeanu 1912. godine.

Sama po sebi priča je veoma intrigantna i ceo svet sa pažnjom prati da li su petrorica milijardera i njihovih naslednika uopšte živi i koliko kiseonika imaju.

Jedan od bivših pomoraca, gostujući u jednoj emisiji, uporedio je podvodno plovilo Titan sa našom čuvenom diverzantskom podmornicom klase Tisa, od kojih jedna P-911 od 2018. godine samuje na Ušću.

U ovom tekstu, uporedićemo ova dva plovila, naravno ne po svim parametrima, pre svega ne po opremi, nego po dimenzijama oba plovila.

Foto: Shutterstock

Šta znamo o podvodnom plovilu Titan

Radi se o podovodnom autonomnom plovilu, namenjenom za podvodna istraživanja, na električni pogon. Za razliku od podmornice, koja ima balastne tankove za prijem i izbacivanje vode, Titan to nema, već po silasku u vodu sa broda može odmah da zaroni.

Ono što se zna jeste da je podvodno autonomno plovilo Titan napravljeno od legure tianijuma, koji se inače koristi u gradnji nuklearnih podmornica, jer može da izdrži velika opterećenja i omogućava zaranjanje na velike dubine.

U slučaju podmornica, to je maksimalno do 1,5 km kod Ruski. Osim Titanijuma u gradnji su korištena i karbonska vlakna.

Foto: Shutterstock

Ovo plovilo ima sledeće dimenzije: dužina: 6,7 m, širina 2,8 i visina 2,5 m. Ovo plovilo ima težinu od 10.432 kg, maksimalnu nosivost 685 kg i brzinu od tri čvora.

Posadu čini 5 članova, operater plovila i 4 putnika.

Autonomnost: 96 sa pet članova posade

Maksimalna dubina ronjenja: 4.000 m

Podvodno plovilo Titan konstruisano je da se vrati na površinu nakon 24 časa. Titan pod vodom drži balast – teški tegovi koji pomažu stabilnosti plovila automatski se otpuštaju posle 24 časa kako bi se plovilo podiglo na površinu.

Diverzantska podmornica klase Tisa

Kada bi posmtarali diverzantske podmornice klase Tisa, koje su bile vrhunac naše brodogradnje videli bi neke sličnosti.

Dimenzije diverzantskih podmornica klase Tisa: dužina. 18,82 m; širina 2,70 m, visina 3.38 metara, gaz 3,24 površinski i 2,43 podvodni. Deplasman podmornice 76, 1 tona i podvodni 87,6 tona. Dubina ronjenja je 105 m, daljina plovljenja 210 NM, autonomija podmornice 4 dana. Broj članova posade 4.

Pogon podmornica klase Tisa obezbeđivao je elektromotor od 24,4 KS (18kW). primarni izvor energije bila je akumulatorska baterija 16PR 400 mase 23,3 tone sastavljena od dva bloka na koja se bilo privezano 128 članova.

Podmornice klase Tisa nisu imale klasični dizel-električni pogon, odnosno nisu imale dizel motor namenjenom za punjenje akumulatorskih baterija, što je bila velika mana ovih podmornica. U slučaju pražnjenja akumulatora preko dozvoljene granice ili kvara, ili oštećenja primarnog elektro sistema posada se mogla naći veoma brzo u složenoj situaciji. Posebno ako se to dogodi u većim dubinama, prazan akumulator ne omogućuju upotrebu elektirčnog kompresora za komprominovani vazduh, što u nastavku da se podmornica u tom slučaju može samo potpiti na veću dubinu, ali se samostalno ne može podići na površinu, jer je onemogućeno da sa komprimovanim vazduhom isprazni balansne tankove. Odsustvo dizel pogona s druge strane omogućilo je više prostora za posadu i diverzante, pojednostavilo gradnju održavanje i cenu podmornice, ali je zahtevalo od posade do sitinih detalja planiranje određenog zadatka sa skoro nikakvim mogućnostima da se odstupi od plana.

U suštini podmornicama klase Tisa zamišljeno je od idejne zamisli da podmornica sa posadom veći deo vremena bude pod vodom. To je naravno ograničilo njihovu autonomnost, jer je kvalitet vazduha unutar podmornice pre svega obezbeđivan uz pomoć patrona kalijum-peroksida, koji je za sebe vezivao ugljen dioksid i sitovremeno ispuštao kiseonik neophodan za život i rad posade.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *