Такозвани министар одбране, такозваних власти у Приштини Ејуп Маћедонци најавио је да ће такозване Косовске безбедносне снаге, прве хеликоптере купити између 2025. и 2028. године.
Из његове изјаве може се закључити да такозване власти у Приштини имају озбљину амбицију да купе једну ескадрилу вишанаменских или борбених хеликоптера, али чак можда и обе, јер Маћедонци говори у множини и спомиње фазе.
Заправо прва фаза је била школовање пилотског кадра, хеликоптера што је рађено у турским војним академијама како би се најпре створило језгро пилота који ће бити основа за ове летелице. Друга фаза је набавка хеликоптера, трећа изградња хангара и радионица за смештај и одржавање набављених хеликоптера. Једна од последњих фаза је оспособљавање посада за оперативне активности.
Маћедонци је споменуо да би то била у почетку четири хеликоптера који би како је навео били “мултифункционални”. У преводу на наш речник “вишенаменски што указује на намеру Приштине да купи пре свега транспортне хеликоптере.
Сада се поставља питање који тип хеликоптера би могла да купи или добије Приштина. О овом случају не треба искључити набавку, односно куповину нових или набавку, па и донацију половних хеликоптера из вишкова америчке војске.
Иначе за време једне посете САД Кадри Весљи док је обилазио базу Национане гарде Ајове обишао је и један од приказаних хеликоптера УХ-60, док су пилоти већ увелико били на школовању, а први кадет изашао са турске ваздухопловне академије.
Некако већ сада се назире, да би такав хеликоптер могао да буде управо управо УХ-60 Блек Хок (Црни јастреб) – ишенаменски транспортно борбених хеликоптер САД, који у свом наоружању има Хрватска, а која ће набавити оперативну ескадрилу оваквих летелица уместо старих совјетских Ми-8 и руских Ми-17 који су већином уступљени Украјини.
У овом случају да се заиста набави УХ-60 Блек Хок Приштина би била други корисник.
Из изјаве Маћедонција наслућује се да би то највероватније били нови вишенаменски хеликоптери, највероватније УХ-60, с обзиром да се ове летелице и даље серијски производе. Осим за транспорт, ове летелице могу да се претворе и у борбене хеликоптере инсталирањем на њих тешких митраљеза калибра 12,7 мм или гетлинг топова калибра 30 мм и по потреби мобилни лансер за противоклопне ракете АГМ-114 Хелфајер.
Што се тиче цене хеликоптера УХ-60 Белк Хок износи 38 до 40 милиона по комаду. Треба додати да је у питању само хеликоптер без пратеће опреме и резервних делова, што значи да се цена као и у случају код Хрватске, ако буду у питању нови хеликоптери може попети и на цифру од преко 100 милиона долара. Хрватска је своја два половна платила укупно 50 милиона долара од чега за два хеликоптера 35 милиона плус пратећа опрема.
За упоређивање цена у односу на руски Ми 17 В5 који има у свом наоружању Србија кошта између 20 и 25 милиона долара.
Набавка УХ-60 је стара идеја Приштине, која и даље не одступа од наоружаваља и у једном тренутку прикључења НАТО савезу. Као што је познато главни снабдевачи такозваног КБС су Турска (беспилотне летелице Бајрактар, оклопна возила Кобра, Јавуз противоклопне ракете, артиљерија, мниобацачи; Хрватска, униформе, балиситичка заштита шлемови, панцири, САД оклопна возила, тешки митраљези, Немачка тешка транспортна возила ро-ро конфигурације, инжењеријска опрема, камиони за транспорт и теренска возила. Од Француске као и САД набавља се комуникациона опрема.
За шта би ове хеликоптере Приштина могла да користи?
У случају да се набаве УХ-60 Приштина би ове хеликоптере могла да користи у првим фазама због наступа према јавности за ткз “хуманитарне активности” помоћ становништу у услучлају елементарних непогода , мисије трагања и спасавања, а у каснојој фази ће ти хеликоптери вероватно да добију у наоружање са којим би могли да борбено делују. Иначе хеликоптери су ефикасни за показивање “меке моћи”, техника коју су Американци примењивали у Ираку за време герилске побуне 2004-2011 лебдење изнад масе и растеривањем уз помоћ елиса. Тај принци кориштен је и за разбијање нереда у САД током немира 2019-2020.
Шта је циљ куповине?
Циљ куповине је козметичке природе и тежња приштине да постане члан НАТО и планови који су развијани још у време Рамуша Харадинаја док је био пример у Приштини и Тачија на фунцкцији ткз председника који су замисли прављење Средње батаљонске борбене групе за учешће у мисијама НАТО.
Формирање војске Косова има много већу политичку тежину него војну. То је пут ка државности, али и ка стварању још једне НАТО земље у региону.
Што сетиче неких импликација према нама два или четири вишенаменска УХ-60 Блек хок неће генерално имати неки утицај на нас с обзиром на нашу транспортну флоту хеликоптера Ми-17В и борбену са 4 Ми-35 и 11 Ми-35П које смо купили од Кипра, који имају већу убојну моћ него УХ-60 чији је капацитет потпуно занемарљив.
Међутим, крајем 2018. жеља Приштине је била да хеликоптери које набаве да то буду америчке „кајове”, које је набавила и Хрватска. Према замислима власти у Приштини, четири хеликоптера би требало да буду испоручена у наредне две године (по два примерка сваке године) од тренутка када се уговор потпише, а користили би их и такозване снаге КБС и КПС.
Недоумицу о ком хеликоптеру се ради је изазвала посета Кадрија Весељија бази Националне гарде Ајове „Камп доџ”, где су му, осим оклопних возила точкаша МРАП, показани и хеликоптери УХ-60.
Хеликоптер „кајова”
„Црни соко”
„УХ-60 блек хок” (црни соко) главни је транспортни хеликоптер средње носивости у америчкој војсци. Косовска војска би могла да добије верзију А, која може да превезе 11 опремљених војника. Иако УХ-60 нема посебни систем за наоружање, хеликоптер је опремљен с два носача, на које је могуће поставити пушкомитраљезе. УХ-60А може бити опремљен са до 16 противоклопних ракета, као и ракетама ваздух-ваздух ФИМ-92 стингер.