KINESKI MORNARIČKI LOVAC J-15T DEBITOVAO NA AIRSHOW CHINA 2024

Na sajmu u Džuhaju Air Show China 2024, Kina je predstavila J-15T, novu varijantu svog borbenog aviona J-15, koji je konstruisan za upotrebu na nosaču aviona Fujian kineske mornarice. Ova varijanta predstavlja prvi model J-15 koji ima mogućnost poletanja uz pomoć katapulta i usklađuje se sa elektromagnetnim sistemom za poletanje uz pomoć katapulta na nosaču aviona Fujian. Dolazak J-15T sa repnim brojem 1518 označava prvo pojavljivanje mornaričkog borbenog aviona na javnom događaju u Džuhaju, naglašavajući interesovanje mornarice da stacionira ovaj avion na palubu svoje flote nosača aviona.

Shenyang J-15T Flying Shark uključuje različite strukturne i funkcionalne modifikacije pogodne za poletanje uz pomoć katapulta i zaustavljene oporavak, što ga razlikuje od J-15V, koji je ograničen na nosače sa ski-jump platformom. Opremljen ojačanim prednjim stajnim trapom i repnom kukom, J-15T je konstruisan da izdrži naprezanja lansiranja katapultom. Ova adaptacija mu omogućava da deluje sa nosača opremljenih i sa ski-jump platformom i sa katapultom, pružajući povećanu svestranost u skladu sa mogućnostima kineske mornarice koje se razvijaju. Vizuelne promene uključuju nosač naoružanja na vrhu krila dizajniran za raketu vazduh-vazduh PL-10, novi sistem IRST (infracrveno pretraživanje i praćenje) koji se nalazi na nosu i modifikovani difrakcioni HUD (head-ap displej) u kokpitu. Avion se takođe može identifikovati po sivo-belom radomu i modifikovanim izduvnim mlaznicama motora WS-10B “Taihang”, koji zamenjuju motore AL-31 koje je ranije isporučila Rusija. Ove modifikacije ukazuju na pomak ka domaćoj proizvodnji ključnih komponenti.

Varijanta J-15T je prvi put prikazana 2014. godine kao CATOBAR (catapult-assisted take-off but arrested recovery) adaptacija ruskog Su-33 Flanker-D, modifikovanog za novi nosač aviona Type 003 Fujian sa elektromagnetnim katapultima. Ova varijanta je ostvarila svoj prvi let u julu 2016. godine, nakon čega su usledili testovi elektromagnetnog katapulta na zemlji u novembru u pomorskoj vazduhoplovnoj bazi Huangdikun, što je pokazatelj sve većeg interesovanja Kine za integraciju poletanja uz pomoć katapulta sa svoje flote nosača aviona.

Nedavni video snimak J-15T, koji je prvobitno postavljen na kineskoj platformi Weibo, pružio je rani uvid javnosti na ovu verziju, prikazujući njegov ojačani stajni trap i druge modifikacije potrebne za poletanje pomoću katapulta. Na snimku je istaknuto nekoliko karakteristika J-15T, uključujući operativnu mornaričku sivu boju, kalibracione oznake za prikupljanje testnih podataka i karakteristične strukturne elemente na stajnom trapu. Jedan od aviona prikazanih u videu, prototip sa žutim premazom, navodno je povučen iz aktivnog testiranja, što ukazuje na njegovu produženu upotrebu u procesu razvoja.

Dalje se navode razlike od ranijih modela J-15, J-15T uključuje unapređenu avioniku, koja može da sadrži AESA (Active Electronically Scanning Array) radar, zajedno sa smanjenjem težine u okviru aviona. Ove promene ukazuju na povećan kapacitet za nosivost, omogućavajući avionu da nosi dodatno gorivo, oružje ili opremu. Izveštaji pokazuju da bi J-15T mogao da podrži SEAD (Suzbijanje protivničke protivvazdušne odbrane) zadatke sa raketama vazduh-vazduh dugog dometa, potencijalno proširivši njegovu ulogu u vazdušnom puku kineske avijacije.

J-15T bi mogao da funkcioniše u budućem mešovitom vazdušnom puku zajedno sa bespilotnim letelicama i drugim avionima koji mogu da budu nosioci. Analitičari spekulišu da bi to moglo da uključi Shenyang J-35A, novi model stelt lovca koji bi, zajedno sa J-15T, mogao da dopuni operacije nosača aviona kineske mornarice. Potencijalna varijanta J-15D sa dva sedišta, konfigurisana za elektronsko ratovanje sa podvesnim ometačima na vrhovima krila, slično onima na EA-18G Growler američke mornarice, takođe je podvrgnuta testiranju, što odražava kinesko istraživanje različitih konfiguracija aviona baziranih na nosaču za poboljšanje mogućnosti elektronskog ratovanja. Ako se proizvede, ova varijanta za elektronsko ratovanje može da deli CATOBAR kompatibilnost sa J-15T.

Sa četiri planirana nosača aviona, uključujući Fujian, zahtevi kineske mornarice za avionima koji mogu da budu na nosačima aviona se povećavaju. Avion J-15T, za lovačku zaštitu i unapređenu sposobnost za neposrednu podršku, može zadovoljiti potrebe kineske mornaričke avijacije za svestranim, prilagodljivim mornaričkim avionima. Razvoj J-15T i drugih aviona baziranih na nosaču ukazuje na stalni fokus na proširenju i modernizaciji sposobnosti vazdušnih snaga kineske mornarice.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *