Борбени авион F-35A Lightning II који се састоји од делова два одвојена авиона F-35А враћа се у пуну употребу након вишегодишње поправке, саопштила је Канцеларија заједничког програма (Joint Program Office) за F-35.
Канцеларија је смислила “Франкенџет” (Frankenjet)- који има нос оштећеног AF-27 постављеног на AF-211 – да би максимизирала (постигла жељену уштеду) доларе пореских обвезника и обновила додатни оперативни авион (стварајући од једног два), наводи се у саопштењу канцеларије.
„Обим и сложеност овог пројекта била је примерна демонстрација превазилажења баријера и постизања већег нивоа способности за велике поправке авиона за напредни тактички ловац“, рекао је Томас Барбер, инжењер тима за велике несреће у Канцеларији за поправку великих незгода F-35.
Поправке су започеле 2022. године када је Канцеларија заједничког програма F-35 сарађивала са Lockheed Martin и групом за одржавање 388. борбеног винга (388th Fighter Wing Maintenance Group) како би спасили два оштећена авиона. AF-27 је имао пожар у мотору 2014. године у бази Еглин на Флориди, док јеAF-211 имао квар на носном стајном трапу 2020. године.
Све у свему, рестаурација је трајала две године и коштала је 11,7 милиона долара, што је скоро три милиона долара мање од очекиваног износа. Поновно подешавање делова уштедело је Пентагону 63 милиона долара, наводи се у саопштењу.
„Франкенџет” је 24. јануара први пут полетео из ваздухопловне базе Хил, Јута, на пут до погона Lockheed Martin у Форт Ворту у Тексасу, где је прошао завршно одржавање. Званично се вратио у пуну службу 26. марта и тренутно је распоређен у сквадрону, 388. борбено винга.
„Извештај о процесу који је овде развијен, је да је први лет обновљеног авиона изведен до врхунца перформанси, и да је деловао као да је нов са почетне производне линије“, рекао је Џефри Џенсен, вођа ревизије за F-35А.
Хил ваздухопловна база, где се одвијао процес подмлађивања млазњака, постала је лимарска радионица за покварене млазњаке, користећи делове са других ваздухоплова и, када је то могуће, дајући авионима “други живот” кроз поправке.
Године 2020, механичари у Хилу су поново поставили крила оштећеног F-35A Lightning II — подвиг који је завршен без преседана и на који би се могли ослонити — користећи егов труп да обуче шефове посада и механичаре на F-35 у поправљању борбених оштећења, пренео је Military Times.