ДУНАВ ПОСТАЈЕ КЉУЧНИ САОБРАЋАЈНИ ЧВОР ЗА УКРАЈИНУ И ЗА НАТО ПАКТ! НЕКИ ВОЈНО-ЕКОНОМСКИ АСПЕКТИ УПОТРЕБЕ РЕКЕ

Андреј Млакар

Река Дунав одувек је била приоритет свих геополитичара у 20 веку. Помало су сви изгубили интересовање за ову трећу највећу реку у Европи на почетку 21 века, сматрајући да је небитна. И у Србији је било тако посебно од 2006. године када су једино високи официри морнарице посебно после распада Државне Заједнице Србије и Црне Горе постали свесни значаја Дунава.

У рубрици Писма читалаца написали су писмо о значају реке Дунав и зашто је у ту сврху битно очувати ту катедру и зашто Војска Србије треба да се посвети реци Дунав и зашто ова река треба да буде геополитички приоритет Србије као саобраћајна веза или транспортна жила куцавица Европе. На том путу се налази и Србија.

Са избијањем рата у Украјини значај Дунава постао је све већи и све битнији. Посебно што се тиче потенцијалне улоге и транспорта житарица речним бродовима од украјинских лука на Црном Мору до Северног укључујући ту луке Рени и Измаил на Дунаву.

Амерички Блумберг објавио је текст о томе да ће река Дунав за Украјину због поморске блокаде Црног Мора од стране Русије и копнене блокаде границе Пољске и Украјине постати приоритетна река за снабдевање Кијева и за извоз.

За Украјину Дунав постаје један од најбитнијих коридора који неће бити угрожен дуж целеог свог пловног пута па и канала Рајна-Мајна-Дунав руским нападима.

Док пољски и чешки фармери протествују из страха да ће јефитни украјнски производи од житарица преплавити продавнице и оно што се назива неконтролисаном поплавом украјинских прехрамбених производа.

„Наши планови за ову годину су да уклонимо све вештачке препреке за извознике и радимо на побољшању домаће логистике“, рекао је украјински министар за инфраструктуру Олександр Кубраков у интервјуу на маргинама Минхенске безбедносне конференције.

„Планирамо контејнерски транспорт преко горњег Дунава“ јер је Румунија „предвидљивија“ од пољске границе.

Предложена нова рута – неколико детаља је одмах познато – ишла би од украјинске луке Измаил до румунске Констанце и дунавских лука Немачке, рекао је министар. Украјинско Дунавско бродарство већ је изградило другу СЛГ баржу велике тонаже за испоруку терета, саопштило је раније овог месеца Министарство за инфраструктуру, пише амерички Блумберг.

Украјински извоз прошле године, углавном хране и металних производа, вредео је 35,8 милијарди долара, што је скоро 48 одсто мање од предратног нивоа 2021, према владиним подацима.

Након што је договор уз посредовање УН пропао у јулу прошле године, Кијев је успео да створи нови бродски пут преко Црног мора, али Дунав остаје кључан.

Иако многи извозници преферирају Црно море јер је јефтиније, обим преко Дунава и даље износи 1,2 до 1,8 милиона тона месечно, рекао је Кубраков.

Међутим, Кијев је такође користио пут и железницу за трговину током целог рата, а обим извоза преко Пољске је тренутно пао на 300.000 тона месечно са 1,3 милиона у 2022. са потпуно блокираним аутомобилским прелазима.

Протести погађају и европске и украјинске извознике, каже Кубраков.

„То дефинитивно није претња за пољске фармере, јер превозимо не само аграрне ствари, већ и ауто делове за немачке произвођаче аутомобила, прерађене производе који нису усмерени на Пољску“, рекао је министар. „Блокирање границе значи милијарде губитака и за нашу економију и за привреду Европске уније.

Међутим, није Дунав битан само за економију Украјине, него постаји и кључан што се тиче војне логистике на европском путу рута Северно море-Рајна-Мајна-Дунав- Црно Море.

Посебно у светлу актуелних дешавања у Украјини и приближавања руске војске самом Дунаву ( избијање у Одески џеп) и на границу са Молдавијом и Мађарском (Закапартје)

Иначе сва америчка војна складишта у Немачкој су директно везана за Дунав. Са бродовима је могуће пребацивање много већих количина оружја и муниције на источне границе НАТО без кориштења друмског и железничког транспорта.

Иначе све велике луке које излазе на Северно море Бремерхафен, Амстердам, Ротердам, Флисинген, Заброте су кључне за искрцавање терета, и борбене технике која се у Европу допрема из САД преко Атланског океана.

Отуда бродови могу са опремом да иду даље каналом Рајна-Мајна. На том путу налазе се и америчке војне базе и складишта у западном делу Немачке још од времена Хладног рата.

Иначе у близини пловног пута Рајна-Мајна у југозападном делу Немачке налази се чак 11 америчких војних база што ваздухопловних што складишта што омогућава брзи утовар и транспорт Дунавом до Црног мора и базе Михаил Колгеничану код Костанце. На тај правац надовезаће се и ауто-пут који води из грчке луке Александропулис на Егејском мору преко Бугарске Варна и Бургас до Констанце и Дунавкског канала који је најистуренија тачка одбране источног крила НАТО пакта.

У руским плановина највећи фокус је на базе Мизау, Манхајм и Графенхвор која је мешовита америчко-немачка војна база. Ту су још и базе Ландштул и Мајнц унд Вакернхајм.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *