AVIO BOMBE SA KOJIMA JE LIKVIDIRAN LIDER HEZBOLAHA U PODZEMNOM BUNKERU: NAJPRE JE GBU-28 IZVEO PRODOR A ONDA JE USLEDIO UDAR GBU-31/34 JADAM

Borbeni arsenal upotrebljen za udar na Hasana Nasralaha je identičan kao i za udar na Hamasove tunele u kojima je osim hamasovaca stradao i veliki broj otetih izraelskih civila

Izrael je u petak uveče samo u par sekundi sa upotrobom dve avionske bombe likvidirao lidera šiitske vojnopolitičke organizacije Hezbolah koju je Zapad označio kao terorističku Šeika Hasana Nasralaha.

Od 1992. od kada je preuzeo rukovođenje Hezbolahom Hasan Nasralah je nastavio žestoku konforntaciju sa Izraelom, koga je primorao da se u leto 2000 povuče iz južnog Libana u kome je boravio od 1982. godine. Zatim, usledio je krajem u julu 2006 kratkotrajni Libanski rat u kome je Hezbolah očitao lekciju izraelskoj vojsci kojoj je poslke toga doživela čak tri reorganizacije. Nasralah je bio meta, konstantno, ali bezuspšeno sve dok 27.09. 2024. kada je likvidiran u avio udaru izraelske aviijacije. Napad su izveli borbeni avioni F-15I (Ra am- Grom) sa dve avionske bombe laserski vođenom GBU-28 zvana i banker baster koja je upotrebljena doduše bezuspšeno kod nas u napadima na komandi centar PVO na Straževici i Prištinski aerodrom Slatina pono planine Goleš. Kao što bi rekao pokojni Miroslav Lazanski koji se zatekao na Slatini tokom napada maja 1999. “kao da je neko pokucao na vrata”.

Izrael je masovno avijaciju upotrebio od 7. oktobra 2023 godine kada je počeo masovno da upotrebljava avionske bombe za udar po ciljevima širom Gaze. Bombe su toliko masvno korištene da je bio hitan uvoz iz SAD od samih avio bombi do sistema za upravljanje. S druge strane masovno razaranje dovelo je do ogromnih civilnih žrtava u pojasu Gaze. Brojka je bila za nešto manje od godinu dana čak više od 40. 000 stradalih i to najviše žena i dece. Horor koji i dalje traje.

S druge strane Izraelci su svoje napade od 20. septembra preusmerili na Izrael, prvo na jug Libana do reke Litani gde se raketni rat intenzivno vodi od oktobra prošle godine. Od 25. udari su usmereni na Bejrut. Napadi su odneli polovinu vojnih komandantata samog vrha vojnog Hezbolaha, a sad su odneli i samog lidera koji očito nije naučio ništa iz iskustva iz Gaze, a pre toga i Iraka ako komandni centar nije ukopan duboko u planinama to je zagarantovan smrtna presuda. I bi tako.

Borbeni arsenal upotrebljen za udar na Hasana Nasralaha je identičan kao i za udar na Hamasove tunele u kojima je osim hamasovaca stradao i veliki broj otetih izraelskih civila i vojnika. Oni koji nisu imali sreću da budu razmenjeni.

69. lovačko-bombarderski puk “Hapatašim” inače na Bliskom istoku poznati i kao specijalisti za posebne zadatke krenuli su u akciju. Oružari su uglavnom za ove misije kačili dva tipa avionskih bombi koje su zasnovane na telu klasične avio bombe BLU-109, koje SAD transportnim avionima u okviru Er Lifta vojne pomoći šalju Izraelu.

BLU-109

U pitanju je avionska bomba BLU-109 koja je označena kao probojna avionska bomba razvijena za potrebe američkog ratnog vazduhoplovstva. Namenjena je za probojanje betonskih skloništa i drugih graževinskih objekata pre nego što usledi eksplozija . Telo avio bombe izrađeno je od čelika debljine 25,4 mm u kome se nalazi 240 kg TNT-a . U ovu avio bombu ugrađen je upaljač sa vremenskim kašnjenjem koji omogućava eksploziju posle probijanja zaštitnog sloja cilja. Ova avionska bomba ušla je u operativnu upotrebu krajem 1985 godine i koristi se kao bojna glava za aviobombu elektrooptičkim vođenjem GBU-15, za laserski vođenu avio bombu GBU-27 i 28 i projektil sa raketnim pogonom AGM-130. Ovu avionsku bombu nose trenutno F-16, F-15, F-35, F-22, F-117, B-1, B-2. Osim američkog ovu avio bombu masovno koristi i izraelska avijacija.

Taktičko tehnički podaci

Dimenzije: dužina: 2,4 m, prečnik tela: 270 mm, razmah repa: 430mm

Masa avionske bombe 874 kg

Eksplozivno punjenje 240 kg TNT-a

Razmak ušica 250-256 mm

Laserski vođena avio-bomba GBU-28

Laserski vođena avionska bomba GBU-28 razvijena je za potrebe avijacije SAD tokom operacije Pustinjska oluja januar-februar 1991. godine za uništavanje iračkih podzemnih bunkera i skladišta, kao i komandnih centara koji su bili locirabni pod zemljom. Za vreme operacije Pustinjska oluja bačene su samo dve avionske bombe. Borbeno je upotrebljena i za vreme NATO agresije na Saveznu Republiku Jugolsaviju za napad na podzemni kompleks PVO Straževica i podzemni aerodrom Slatina kod Prištine. Borbeno je masovno primenjena i u ratu u Avganistanu 2001. godine i agresiji na Irak 2003. godine. Za prve verzije korištena je bila avionska bomba BLU-109. Amerikanci su angažovali inženjere koji su za 12 nedelja napravili potpuno nov koncept avionske bombe koja se baca sa velike visinei prikupljenom kinetičkom energijom treba da probije površinski sloj zemlje iznad skloništa. Tesitranja su pokazala da ova avionska bomba može da probije 30 metara zemlje ili 6 metara armiranog betona. Avionska bomba GBU-28 zvanično je operativna od 1991 godine.

Taktičko tehnički podaci

Dimenzije: dužina 5,8 metara, prečnik tela 370 mm, razmah zatvorenog repa 720 mm, razmak otovorenog repa 1680 mm

Masa avionske bombe 2.130 kg

Punjenje BLU- 113 -306 kg TNT-a

Razmak ušica 762 mm

GBU-31/34/36

Od početka operacije rata i odmazde na Bliskom istoku izraelska avijacija isključivo koristi avio bombe GBU-31/34/36 JADAM. Od početka operacije odmazde nad Gazom Izrael upotrebljava isključivo GPS vođene bombe JDAM “Joint Direct Attack Munition”koji predstavljaju modernizaciju laserski vođenih avio bombi.

Na osnovu rata u Zalivu 1991 američko RV donelo je odluku o razvoju GPS vođene avio-bombe pod nazivom “Joint Direct Attack Munition”. Osnovna ideja američkor RV bila je stvaranje visokog preciznih ubojnih sredstava za stelt bombardere B-2.Međutim iz razvojno-tehničkih razloga operativna upotreba JDAM predviđena je krajem 1990 tih godina.

Elementi avio bombe JDAM. Komplet za navođenje čine novi repni deo sa GPS-INS (inercijalnim sistemom) za samonavođenje sa uzdužnim strejkovima oko centralnog dela avio bombe za stabilizaciju pada. Unos koordinata na isti način ostvaren je posebnom vezom koja poput pupčane vrpce hrani avio bombu neophodnim podacima. Tokom pripreme vazduhoplova i posade za izvršenje borbenog zadatka, u avionski računar se unose neophodni podaci koji određuju uslove zone odbacivanja koordinata i parametre završnog navođenja. Čim vazduhoplov dobije napajanje električnom energijom, procesor unutar UbS (ubojnog sredstva) počinje svoj proces inicijalizacije sa automatskim usnimavanjem podataka o OD iz avionskog računara, uz sravnjivanje svog inercijalnog uređaja sa avionskim. Nakon odbacivanja inercijalni sistem navigacije unutar avio-bombe sa GPS korekcijom – INS/GPS preuzima navođenje i vodi avio -bombu nezavisno od uslova spoljašnje atmosfere.

Komplet omogućava modifikaciju dve avio bombe od 908 kilograma M-84 avio-bombe opšte namene GBU-31 i BLU -109 probojne avio -bombe GBU -31V3 i od 454 kilograma Mk-83 avio-bombe opšte namene (GBU-32 V1) i BLU-110 probojne avio bombe GBU-32 V3. Kružna greška pogotka iznosi 13 metara i to na onsovu poligonskih ispitivanja tokom 1996. Upravo ove bombe omogućile su teškim bombarderima da izvršavaju zadatke neposredne vazduhoplovne podrške.

Postoje i verzije bombi GBU-34/36B/37B. Za telo ovih bombi iskorišteno je telo avionske bombe Mk-84 na koju je urađen repni sklop i GPS inercioni navigacioni sistem. Četiri pokretne repne površine stabilizuju let avionske bombe i omogućavaju kontantni napadni ugao. Za verzije 36 i 37 iskorišteno je telo avio bombe BLU-113B za uništavanje podzemnih skloništa. Borbeno su prvi put primenjene nad Avganistanom

Dejstvo JDAM

Naoružani avion poleće bez poznatih koordinata objekta dejstva i po dolasku u rejon mogućeg dejstva na velikoj visni formira krug čekanja. Na scenu tad stupaju specijalni timovi operatera vazduhoplovnih oficira za navođenje dejstva avijacije. Kada se otkrije cilj dejstva laserskim daljinomerom spregnutim sa GPS prijemnikom vrši se precizno određivanje pozicije objekta dejstva. Dobijene korodinate i osine informacije o bojektu dejstva preko linka za prenos podataka šalju se bombarderima. Posada bombardera unosi dobijene koordinate u avio-bombe vrši tempiranje njihovih upaljača (da bi se eksplozija desila iznad tla, na površini ili posle penetracije ispod samog objekta i odlazi do zone dejstva gde izbacuje bombu.
Avio – bomba dosta je otporna na ometanje GPS signala zahvaljujući svojoj inercijalnoj jedinici, pa se za sada i ne razmatra povećanje otpornosti na ometanje. Za bombu je bitno da pre odvajanja od aviona ima unet podatak GPS koordinata objekta dejstva i da uspostavi stabilnu putanju leta. Od tog momenta pa sve do udara inercijalna jedinica avio-bombe IMU obezbeđuje navođenje avio bombe na zadate koordinate. Kružna greška pogotka bez upotrebe GPS prijemnika veća je oko dva puta, što je prihvatljivo za avio bombe-većeg kalibra.

Cena avio-bombe JDAM na početku je bila 40.000 dolara da bi cena sad spala na 6.000 dolara. Izrael spada u jednog od najvećih kupaca ove avio bombe. Pred Drugi libanski rat na rasplaganju su imali 2.700 avio bombi JDAM, da bi zatim prema nekim procenama broj primeraka porastao na 5.000 do 6.000 komada. Sa ovim avio bombama opremljeni su izraelski avioni F-15I i F-16I.

Dimenzije bombi su različite i zavise od tipa od 3,8, 5,0 m i 5,8 metara. Prečnik tela je od 370 mm do 460 mm

Eksplozivno punjenje od 304 do 430 kg. Težina od 925 kg do 2.130 kg

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *