У светлу динамичних промена у војној доктрини и брзог развоја беспилотних система, све више држава се окреће концепту носача беспилотних летелица (UAV) као замени за класичне авионске носаче.
После Турске, која је носач TCG Anadolu прилагодила за операције са дроновима Bayraktar TB3, и Јужне Кореје, која развија свој носач способан да оперише са беспилотним летелицама и хеликоптерима, сада и Индонезија разматра набавку бившег италијанског носача авиона – ITS Giuseppe Garibaldi (C-551) – с циљем да га претвори у платформу за операције са дроновима и хеликоптерима. У питању је брод дужине 180,2 метра, који је до свог повлачења из активне службе 1. октобра 2024. био најзначајнији носач ваздухопловне моћи италијанске морнарице. Током скоро 40 година службе, „Гарибалди“ је оперисао са AV-8B Harrier II авионима са вертикалним полетањем, као и бројним типовима хеликоптера. Учествовао је у мисијама НАТО-а и агресији на Југославију (1999), нападу на Авганистан (2001) и Либију (2011).Брод је током каријере значајно модификован – уклоњене су противбродске ракете Otomat да би се добио простор за летачке операције, а системи навигације, комуникација и подршке лету су модернизовани. Његова летачка палуба је опремљена са ски-џамп рампом за STOVL летелице, а у хангарима и на палуби може да смести до 18 летелица.
Према најновијим извештајима, делегација италијанске компаније Fincantieri посетила је Џакарту у јулу 2025, представивши индонежанским властима предлог за претварање овог пензионисаног носача у платформу за беспилотне и хеликоптерске операције. У центру пажње је интеграција турских TB3 дронова, који имају склопива крила. Индонезија, у сарадњи са турским Baykar Technologies и домаћом компанијом Republikorp, планира набавку до 60 морнаричких беспилотних летелица TB3.
Носач дронова као будућност
Сада је већ постао уобичајен став да је будућност носача авиона у беспилотним летелицама, због мањих оперативних трошкова, веће флексибилности и способности прилагођавања новим облицима ратовања. Уместо скупих борбених авиона и компликоване логистике, државе се окрећу мањим пловилима или модификованим бродовима, који могу да подрже ројеве дронова за извиђање, ударне мисије или електронско ратовање. Јужна кореја планира хибридни концепт носача пилотираних и беспилотних летелица.
Индонежански интерес за „Гарибалди“ – носач авиона претворен у дрон платформу – представља још један корак у глобалном тренду трансформације носача авиона у носаче беспилотних система.