Nedavno su britanski obaveštajci kada su govorili o ratnim dešavanjima na poluostrvu Krim imali zanimljiva zapažanja da je trenutno najangažovaniji deo Crnomorske flote njihovo vazduhoplovstvo, dok su navnodn svi brodovi i podmornice posle nedavnog raketnog udara na suvi dok posle teškog oštećenja desantnog broda “Minsk” i podmornice “Rostov na Donu” prebačeno u Novorosijsk na istočnoj strani Crnog mora.
Britanci su u svojoj obaveštajnoj proceni naveli da vazduhoplovstvo Crnomorske flote koristi u jurišno-bombarderskim zadacima Su-24 sa kojim bombarduju Zmijsko ostrvo, sada bazu i ishodišnu tačku za ukrajinske operacije na Crnom moru, lovce SU-27 i MiG-29 u lovačkim zadacima i lovu na dronove.
Međutim britanski vojni obaveštajci su naveli i da ruska Crnomorska flota masovno koristi protivpodmorničke letelice amfibije Berijev B-12.
Naime, radi se o višenamenskoj letelici amfibiji koja se koristi podjedanko za protivpodmorničke zadatke tako i za izviđanje. Od eskalacije rata na Crnom moru septembra 2023. ove letelice koje datiraju iz vremena Sovjetskog Saveza dobile su novi zadatak.
Prema pisanju zapadnih medija, osnovni zadatak postalo je otkrivanje kretanja besposadnih površinskih plovila, koje su u poslednje vreme zadale veliku glavobolju Crnomorskoj floti.
Da bi zaustavili operacije besposadnbih površinskih dronova zapadni mediji tvrde da je uočeno poletanje amfibija Be-12 Chayka -Galeb (NATO nomeklatura Mail) u pitanju je turboelisan amfibija namenjena za za protivpodmorničke i pomorske patrole, a sada i pomorske bespilotne letelice.
Angažovanje je posebno uočeno posle napada na ruski tanker i nekoliko patrolnih brodova ruske moranrice. Sada upravo Berijev B-12 lete na isturenim zonama i osmatraju površinu u potrazi za površinskim dronovima. Zapravo neka vrtsta isturenog osmatranja i javljanja samo iz vazduha.
Be-12 Beriev trenutno su stacionirani u vazduhoplovnoj bazi Kača na Krimu
Ono što se zna o ovom avionu jeste da je poleteo prvi put 1960. godine. Nastao je kao projekat vazduhoplovne fabrike Berijev na zahtev Sovjetske mornarice za letelicom namenjenjnoj osmatranju i protivpodmorničkoj borbi. Izrađeno je oko 100 letelica od kojih su samo Severna i Crnomorska flota imale u naoružanju ove letelice amfibije. Ono što je interesantno jeste da nijedna letelica nije izvezena ni u jednu inostranu zemlju. Pojavljivali su se 1960-tih godina nad Mediteranom sa egipatskim oznakama, ali se radilo o detašmanu sovjetske mornarice u toj zemlji dok je trajala idila u odnosima sa Moskvom. Vazduhoplovstva Crnomorske i Severne flote koristili su ove letelice u kombinaciji sa Illjušinom IL-38 u protivpodmorničkim operacijama. Mnogi su sredinom 1980-tih doživeli nadgradnju uvođenjem novih sonara i radara koji omogućuju laku pretragu u slovima složene taktičke situacije na moru, kao i nepogodnih vremenskih uslova.
Godine 2018. ruska mornarica je odlučila da udahne novi život ovim starim avionima. Modernizacija je opremila Be-12 potpuno novim sistemom nišanjenja i modernim naoružanjem. Uprkos tome što su najstariji avioni koji su još uvek u upotrebi u okviru ruskih oružanih snaga, unapređeni Be-12 radikalno je poboljšao izviđačke sposobnosti Rusije protiv neprijateljskih podmornica putem hidroakustičkih, radarskih i magnetnih sistema za detekciju (otkrivanje). Avion je naoružan savremenim protivpodmorničkim torpedima i dubinskim bombama.
Količina korisnog tereta je sa 3.000 kod prvih verzija povećana na 5.023 kg.
Avion može da leti brzinom većom od 500 km/h i ima rezervu goriva koja omogućava misije u dužini od 4.000 km ili u trajanju od nekoliko sati.Taktičko tehnički podaci za Berijv Be-12
Namena: Višenamenski avion za rano otkrivanje
Posada: 4 do 9 članova u zavisnosti od misije
Dimenzije: dužina 30,17 m; raspon krila 29,71 m, visina 7 m
Težina: prazan 20.000 kg, maksimalna 29.450 kg
Motor: dva turboelsina motora Ivchenko AI-20D svaki 4.190 konjskih snaga
Maksimalna brzina: 610 km/h
Operativna visina leta 11.280 m, maksimalni radijus leta: 4.000 km, operativni radijus 1.300 km