HELIKOPTERSKI RAT U UKRAJINI, JEDNA LEKCIJA: Od borbenog delovanja, praćenja konvoja, traganja i spasavanja do evakuacije

Andrej Mlakar/Boško Jovanović

Helikopterske jednice ruske vojske u prethodnih više od godinu dana podnele su veliki teret rata u Ukrajini. Osim što su bili korišćeni za izvođenje helikopterskog desanta upotrebljavani su i za praćenje vojnih konvoja ali i borbeno delovanje protiv oklopnih jednica ukrajinske vojske, i rušenje samostalnih vatrenih tačaka.

Dok su helikopteri uglavnom poletali samostalno kad je u pitanju bio lov na ukrajinske tenkove, borbena vozila pešadije, oklopne transportere ili slamanje dobro utvrđenih tačka, te letelice često su bili mete napada posebno helikopteri KA-52 i Mil Mi-28N.

Nešto bolje prolazili su helikopteri Mi-35. Veliki broj letelica oboren je dejstvom PVO sistema Igla, Stinger, Starstrik, pa čak i protivoklopnom raketom dok je helikopter lebdeo na maloj visini, uticalo je na gubitak pilota.

Foto: Printskrin Tviter

Mnogi su stradali, neki su bivali zarobljeni, zbog toga odlučeno je da borbeni helikopteri koji kreću u “lov” dobiju pratnju, da se u slučaju obaranja piloti što pre spasu ili im bude pružena medicinska pomoć u slučaju ranjavanja.

U ovom slučaju kombinacija helikoptera Ka-52 i Mi-28N ili Mi-35 sa Mi-28 ili Ka-52 i Mi-35 dobili su pratnju naoružanih transportnih helikoptera Mil Mi-8MTŠ i MTV-5.

Na jednom od snimaka koji se pojavio vide se upravo različite kombinacije helikoptera na primer Mi-28N i Mi-35 i li Ka-52 i Mi-28 koje na poletanju prati transportni Mi-8 MTV-5 -1 sa samo jednim osnovnim zadatkom misije traganja i spasavanja pilota oborenog ili oborneih helikoptera kako ne bi pali Ukrajincima u ruke.

Zbog gubitaka pilota helikoptera na početku rata u Ukrajini pre godinu dana mnoge iskusne posade odlučile su da je vreme da dobiju pratnju koja će imati samo jedan zadatak misije borbenog traganja i spasavanja ili CSAR.

Foto: Printskrin Tviter

Inače početkom februara 2023. ruska i beloruska armija izveli su na teritoriji Belorusije vojnu vežbu borbenog traganja i spasavanja, gde su korišteni i borbeni avioni nosači hiperzučnih raketa MiG-31K.

Zamisao vežbe predviđao je borbeno traganje i izvlačenje oborenih pilota. Osim ruskih helikoptera korišteni su i belorusku Mi-8MTV-5-1 uz podršku borbenih helikoptera Mi-24V koji su sa neba pružali vazdušnu podršku.

Zaključak vojnih zvaničnika obe zemlje bio je da je borbena misija traganja i spasavanja prilično teška za izvođenje jer je slična uslovima koji postoje u stvarnoj borbi.

Ono što je interesantno jeste da je ruska i beloruska vojska u velikoj meri poslednje vežbe koje su održane u toj zemlji posvetila misija borbenog traganja i spasavanja oborenih pilota, što ukazuje na potencijalnu pripremu za predstojeću i dugo najavljivanu ofanzivu.

Foto: Printskrin Tviter

Sada dolazimo do glavnog helikoptera u ratu u Ukrajini.

Helikopter ima veliki značaj u ratu u Ukrajini. Rusi ga koriste što može vrlo nisko i precizno da gađa što mu omogućava da vrlo vešto izbegnu civilne žrtve.

Oni uglavnom koriste dva borbena helikoptera Mi-24 i Mi-35 i naravno Kamov Ka-52.

Kamov je helikopter, poseban u svojoj branši jer nema zadnji rotor. Ima dva glavna rotora koji se okreću u kontra smeru jedan od drugog i iz njih može da se katapultira pilot. Izvršili su desant na aerodrom Gostomelj uz pomoć helikoptera Mi-17V5.

Ukrajincima je helikopter bitan jer nemaju prevlast u vazduhu i moraju nisko da lete što im omogućava posedovanje helikoptera. Oni imaju uglavnom zapadne H-145 koji je kupila policija 29 komada. Oni koriste i stare ruske transportne helikoptere Mi-8 I borbene Mi 24. Oni su prinuđeni da koriste helikoptere pojedinačno, ne kao Rusi grupno koji idu u paru. Rusi koriste i Mi-28N koji je ruska verzija Apača.

Helikopter će postati još značajniji jer je lakše sa njim izvršavati blisku vatrenu podršku i gađati neprijatelja, jer Rusi imaju apsolutnu prevlast u vazdušnom prostoru i tek će da se vidi značaj helikoptera, koji može da bude adekvatno ocenjen posle završetka ovog vojnog sukoba.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *