Андреј Млакар/Бошко Јовановић
Хеликоптерске једнице руске војске у претходних више од годину дана поднеле су велики терет рата у Украјини. Осим што су били коришћени за извођење хеликоптерског десанта употребљавани су и за праћење војних конвоја али и борбено деловање против оклопних једница украјинске војске, и рушење самосталних ватрених тачака.
Док су хеликоптери углавном полетали самостално кад је у питању био лов на украјинске тенкове, борбена возила пешадије, оклопне транспортере или сламање добро утврђених тачка, те летелице често су били мете напада посебно хеликоптери КА-52 и Мил Ми-28Н.
Нешто боље пролазили су хеликоптери Ми-35. Велики број летелица оборен је дејством ПВО система Игла, Стингер, Старстрик, па чак и противоклопном ракетом док је хеликоптер лебдео на малој висини, утицало је на губитак пилота.
Многи су страдали, неки су бивали заробљени, због тога одлучено је да борбени хеликоптери који крећу у “лов” добију пратњу, да се у случају обарања пилоти што пре спасу или им буде пружена медицинска помоћ у случају рањавања.
У овом случају комбинација хеликоптера Ка-52 и Ми-28Н или Ми-35 са Ми-28 или Ка-52 и Ми-35 добили су пратњу наоружаних транспортних хеликоптера Мил Ми-8МТШ и МТВ-5.
На једном од снимака који се појавио виде се управо различите комбинације хеликоптера на пример Ми-28Н и Ми-35 и ли Ка-52 и Ми-28 које на полетању прати транспортни Ми-8 МТВ-5 -1 са само једним основним задатком мисије трагања и спасавања пилота обореног или оборнеих хеликоптера како не би пали Украјинцима у руке.
Због губитака пилота хеликоптера на почетку рата у Украјини пре годину дана многе искусне посаде одлучиле су да је време да добију пратњу која ће имати само један задатак мисије борбеног трагања и спасавања или ЦСАР.
Иначе почетком фебруара 2023. руска и белоруска армија извели су на територији Белорусије војну вежбу борбеног трагања и спасавања, где су кориштени и борбени авиони носачи хиперзучних ракета МиГ-31К.Замисао вежбе предвиђао је борбено трагање и извлачење оборених пилота. Осим руских хеликоптера кориштени су и белоруску Ми-8МТВ-5-1 уз подршку борбених хеликоптера Ми-24В који су са неба пружали ваздушну подршку.
Закључак војних званичника обе земље био је да је борбена мисија трагања и спасавања прилично тешка за извођење јер је слична условима који постоје у стварној борби.
Оно што је интересантно јесте да је руска и белоруска војска у великој мери последње вежбе које су одржане у тој земљи посветила мисија борбеног трагања и спасавања оборених пилота, што указује на потенцијалну припрему за предстојећу и дуго најављивану офанзиву.
Сада долазимо до главног хеликоптера у рату у Украјини.
Хеликоптер има велики значај у рату у Украјини. Руси га користе што може врло ниско и прецизно да гађа што му омогућава да врло вешто избегну цивилне жртве.
Они углавном користе два борбена хеликоптера Ми-24 и Ми-35 и наравно Камов Ка-52.
Камов је хеликоптер, посебан у својој бранши јер нема задњи ротор. Има два главна ротора који се окрећу у контра смеру један од другог и из њих може да се катапултира пилот. Извршили су десант на аеродром Гостомељ уз помоћ хеликоптера Ми-17В5.
Украјинцима је хеликоптер битан јер немају превласт у ваздуху и морају ниско да лете што им омогућава поседовање хеликоптера. Они имају углавном западне Х-145 који је купила полиција 29 комада. Они користе и старе руске транспортне хеликоптере Ми-8 И борбене Ми 24. Они су принуђени да користе хеликоптере појединачно, не као Руси групно који иду у пару. Руси користе и Ми-28Н који је руска верзија Апача.
Хеликоптер ће постати још значајнији јер је лакше са њим извршавати блиску ватрену подршку и гађати непријатеља, јер Руси имају апсолутну превласт у ваздушном простору и тек ће да се види значај хеликоптера, који може да буде адекватно оцењен после завршетка овог војног сукоба.