На друштвеним мрежама појавио се снимак на коме се види руски Су-25 који је доживео је судар у ваздуху са извиђачким дроном „ЗАЛА“ изнад Доњецке области
Јуришник Су-25 од када се прво појавио на небу Авганистана, а затиму свим сукобима који су се одиграли на развалинама бившег Совјетског Савеза показао је зашто се сматра издржљивом летелицом и својетским пандамом америчког А-10.
На друштвеним мрежама појавио се снимак на коме се види руски Су-25 који је доживео је судар у ваздуху са извиђачким дроном „ЗАЛА“ изнад Доњецке области.
‘Not to worry, we are still flying half a plane.’
A Russian Su-25 suffered a mid-air collision with a ‘ZALA’ reconnaissance drone over the Donetsk region. The plane suffered light damage. The drone suffered considerably more. Do you reckon it’ll buff out? pic.twitter.com/zp3Fl3u7zv— RT (@RT_com) December 26, 2024
Авион је претрпео лака оштећења.
Дрон је претрпео знатно више.
Иако је у досадашњем току рата јуришник Су-25 био обаран и на руској и на украјинској страни. Овај пут у бројке оборенох нећемо улазити, али овај јуришник ипак је показао употребљивост, али и жилавост о чему говори и објављени снимак.
Било је оних, који су тврдили да овај фронтовски јурришник ништа неваља, да је канта и да је његов амерички пандам А-10 много бољи. Међутим овај ветеран авганистанског, два чеченска и грузијског рата се и даље не предаје.
Овај авион још пре него што је ушао у оперативну употребу по наређењу тадашњег совјетског министра одбране маршала Устинова упућен је у Авганистан 1980. Тако је већ 1981. деловала цела једна борбена ескадрила, а већ 1984. чак пук од 40 авиона Су-25.
Због своје ружноће пилоти су овај авион назвали “Грач”-Врана. За осмам година рата у Авганистану извели су 60.000 авио-полетања. Било је случајева да су у једном дану поједини пилоти имали чак до 10 полетања. Укупно за све време рата од 1980-1981 оборена су 23 авиона.
Борбена жилавост овог авиона заснована је на способности да преживи погодак уместо да избегава ПВО. Пилотска кабина, мотор, резервоар за гориво заштићени су титанијумским плочама, који је отпоран на калибар 12,7 мм, а делови мотора су добили и додатну заштиту од титанијума и гуме.Када су муџахедини у Авганистану од ЦИА добили преносне ПВО системе Стингер.
За кратко време оборено је било шест летелица. Тактика коју су до тад користили, као и данас у Украјини ниски лет морала је бити промењена па су отишлли на висине од преко 5.000 м где су били недоступни за ракете које се лансирају са рамена.
У Украјини то још није био случај. Накнадно мотори су добили уређаје за гашење фреоном, а у труп је убачена титанијумска плоча дебљине 5 мм која треба да спречи испадање оба мотора. У последњем случају та плоча је одиграла значајну улогу. Укупна маса оклопне заштите на модификованим сухојјима 25 достигла је 1.100 килограма. Летелице су добиле снажније моторе Р-195, који су стварали мању температуру на издувнику и тиме мањи ИЦ одраз.
Украјинска војска имала је у свом саставу један пук са овим јуришницима и већина ових летелица је уништена у ваздуху, највише у околини Херсона и Доњецка, али и у нападима на аеродроме.
ТАКТИЧКО ТЕХНИЧКЕ КАРАКТЕРИСТИКЕ
Пројектант ОКБ Сухој
Намена: Јуришник
Димензије: дужина 15,53 м, размах крила 14,36 м, висина 4, 8м
Маса: празан 9.315 кг, максимална полетна17.600 кг
Погонска група: два турбомалзна мотора Сојуз Р-95Ш, капацитет горива 3.000 кг.
Наоруажање: двоцевни топ ГШ-30-2 калибра 30 мм са 250 граната, ракете: Х-25МЛ, Х-29Л/Т, невођена ракетна зрна С-8, С-13, С-25, ракете ваздух-ваздух Р-60М
Добар текст. Заборавили сте његово дејство у Сирији, а мала грешка је направљена везано за Авганистан “Укупно за све време рата од 1980-1981 оборена су 23 авиона” – треба да стоји од 1980-1991, ако сте мислили на СВЕ време ратовања.
Šta još reći,da je samo jedan motor oklopljen,zbog povećanja tezine i da oba motora mogu da koriste dizel gorivo umesto kerozina,znači jedinstven avion u svetu,naravno tada leti podzvučnom brzinom,jednom reči odličan avion za namene koje se koristi.