Poljski Abrams tenkovi moraju u SAD na remont! Glavobolja za Varšavu

Poljska, koja je u poslednjih nekoliko godina izgradili jednu od najmoćnijih oklopnih snaga u Evropi, sada se suočava sa ozbiljnim logističkim izazovom — nedostatkom domaćih kapaciteta za održavanje motora svojih američkih tenkova Abrams.

Kako je za Gazeta Prawna izjavio direktor Vojne fabrike broj 1, dr Jacek Goščinski, svi tenkovi Abrams koriste AGT1500C turbo-mlazne motore, prvobitno razvijene za avijaciju, koji zahtevaju specijalizovano održavanje u fabrikama sa posebnim sertifikatima. „Nažalost, ovi zahtevi nisu bili uzeti u obzir prilikom donošenja odluke o nabavci Abramsa,“ naveo je Goščinski, dodajući da su remonti do sada morali da se obavljaju u SAD u bazi u Alabami.

Poljska trenutno radi na uspostavljanju ovlašćenog servisa za ove motore u zemlji, u saradnji s američkim proizvođačem Honeywell. Međutim, reč je o veoma skupom i kompleksnom procesu koji, čak i u optimističkom scenariju, neće omogućiti domaći remont Poljacima pre 2028. godine. „Ako dobijemo konkretnu narudžbinu, najranije ćemo biti spremni 2028. godine.“, ističe direktor Goščinski.

Poljska je oklopna sila, ali…

Poljska je od 2022. godine naručila ukupno 366 tenkova Abrams (116 M1A1FEP i 250 M1A2 SEPv3) za ukupno 6 milijardi dolara, dovoljno za naoružavanje četiri tenkovska bataljona. Do sada je isporučeno 116 tenkova starije generacije i 47 najnovije verzije. Uz Abrams, Poljska je već uvela korejske K2 Black Panther tenkove, nemačke Leopard 2, kao i samohodne haubice domaće proizvodnje Krab i HIMARS.

Poljska tako postaje jedna od ključnih oklopnih sila istočnog krila NATO-a, ali ovaj slučaj sa održavanjem Abrams-a pokazuje da modernizacija vojske nije samo pitanje nabavke, već i logističke spremnosti za podršku takvim sistemima. To je naročito kritično u slučaju ovako masovnih nabavki. Stiče se utisak da SAD i ne haju za spremnost oružanih snaga Poljske, koliko za mogućnost dodatne zarade u slučaju remonta. Iako Varšava sada raspolaže impresivnim brojem modernih tenkova, njihovo održavanje zavisi od infrastrukture koja tek treba da se izgradi. Sve dok se ne obezbedi domaći kapacitet za servisiranje turbinskih motora AGT1500C, tenkovi će morati da se vraćaju u SAD na popravku — što je skupo, sporo i operativno rizično u slučaju krize.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *