У јеку политичких трзавица унутар БиХ (који су проузроковани жељом Државе БиХ да под своју јурисдикцију стави имовину Републике Српске, иако по Уставу саме БиХ на то нема право. Јер је имовина унутар саме Државе БиХ у власништву ентитета Република Српска и Федерација БиХ), јасно је да неће доћи до оружаног конфликта, али да ипак погледамо изблиза домаћа возила ТРБ Деспот и Вихор којим је опремљен МУП Српске и возило канадсеке производње Roshel Senator којим су опремљени МУП Кантона Сарајево и Тузла и МУП Федерације БиХ.
ТРБ ДЕСПОТ
ДЕСПОТ припада категорији савремених оклопних возила намењених обављању веома широког спектра мисија из домена и делокруга јединица полиције и оружаних снага. Основни концепт возила базира се на вишенаменској шасији сачињеној од савремених склопова погона и преноса снаге, те независним системом ослањања који омогућава висок степен покретљивости у свим теренским и временским условима.
То је мултифункционално теренско возило, са погоном 4×4, са пажљиво одабраним, израђеним и повезаним компонентама.
Возило се може користити за: патролне и извиђачке мисије, за превоз и подршку јединица за специјалне операције, противгерилску, противтерористичку и противоклопну борбу, као командно возило, за контролу граница, контролу територија, осматрање, те као санитетско и медицинско возило, као и за друге сврхе на захтев Купца.
ДЕСПОТ развија брзину и преко 120 км/х, са могућношу савладавања нагиба од 50%, бочних нагиба до 30%, вертикалних препрека од 0,5м, водених препрека до 1,1 са прилазним углом од 40° и излазним углом од 43°. Укратко, возило поседује одличне перформанце за кретање и савладавање различитих захтевних терена и препрека.
Снага мотора је 240 кW (322 коњских снага при 2200 о/мин), са аутоматским шестостепеним мењачем и двобрзинским разводником погона са блокадом диференцијала и паркинг кочницом. Има систем погона на четири точка са независним вешањем, централни систем за контролу притиска у пнеуматицима, систем против блокирања кочница (ABS) и широк спектар стандардне опреме. Пнеуматици су величине 395×85 Р20. Може да ради на температурама у распону од -30°С до + 50°С. Возило је опремљено алтернатором снаге 100А и са двије батерије 2×12В 240Ах, који напајају возило електричном енергијом. Поседује два асиметрична резервоара горива укупне запремине 400 литара.
Балистичка заштита- ниво 2 према STANAG 4569, FB6 према EN 1522 -опционо ниво 3 према STANAG 4569, а заштита од експлозије- ниво 2 а и 2б према STANAG 4569.
Од наоружања предвиђено је да ово оклопно возило има Даљински управљиву борбену станицу (ДУБС) у калибрима 7,62мм и 12,7 мм, бацаче димних бомби или сузавца монтираних на боковима возила , витло за извлачење. Комфорно може да прими девет чланова посаде са пуном опремом, и да понесе терет већи од три тоне. Макјсимална маса возила је 12 тона.
Оно где други енитет види највећи проблем у овом возилу јесте његово опремање са тешким митраљезом калибра 12,7 мм, јер како се наводило из Сарајева то би представљало опасност, јер онда возило постаје противавионска платформа и нанводно би се кришиле одредбе Дејтонског споразума и Споразума о субрегионалној контроли наоружања дозвољава полицији да има борбена оклопна возила са наоружањем калибра 12,7 милиметра. Међутим, то није тачна констатација.
ВИХОР
После успешног пројекта Деспот са којим је наоружане специјалне једнице МУП Републике Српске, компанија Технички ремонтни завод Братунац (ТРБ) 4. априла 2022. године приказали су свој нови производ “Вихор”.
Нови производ Техничко ремонтног завода Братунац Вихор појавио се на 30 година постојања МУП Републике Српске. И ово возило као претходник Деспот настао је као плод сарадње инжињера Техничко ремонтног завода у Братунцу и МУП Републике Српске. Возило је израђено из панцирног лима.
Возило се израђује у више врста: командно, извиђачко, амбулантнои борбено. Вихор има масу од осам тона и могућност додатне носивости од две тоне. Возило је погонске формуле 4х4. Максимална брзина преко 120 км/х, са снажним убрзањем у било којој брзини. Осовински систем са независним ослањањем , 6 брзински аутоматски мењач, двостепена преносна кутија са блокадом диференцијала и паркирном кочницом.
У Вихор могуће је сместити поред возача и командира још два до три члана посаде. У возило је могуће ући и преко бочних врата.
Возило је заштићено нивоом балистичке заштите 2 STANG 4569, FB6 према 1522. Ниво заштите од експлозије 2а и 2б према STANAG 4569.
Оклопна возила Деспот и Вихор су дело домаће индустрије и производи их Техничко ремонтни завод Братунац (ТРБ) из Братунца, Република Српска.
МУП Републике Српске тренутно има десет возила Деспот, од који је пет опремљено са ДУПС. Поред Деспота у опреми МУП Српске налази се око десет возила Вихор.
Да није реч о лошим возилима, говори и податак да је оклопно возило Вихор извежено и у Уједињене Арапске Емирате.
ROSHEL SENATOR
Други ентитет БиХ познат као Федерација БиХ (пре тога Муслиманско-Хрватска Федерација) у опреми кантоналних и федералног МУП користи оклопна возила канадске производње Roshel Senator. Ово возило налази се у саставу МУП Тузланског кантона пет возила, МУП Сарајевског кантона пет возила и два возила у саставу МУП Федерације БиХ. Министарства унутрашњих послова осталих кантона Федерације БиХ немају у свом саставу оклопна возила.
Senator AC је веома свестран оклопни транспортер- возило намењен за ефикасно служење у различитим оперативним сценаријима. Рошелов модуларни приступ дизајну омогућава возилу да подржи широк спектар примена, укључујући оклопне транспортере, мобилне командно-контролне јединице, возила за полицију и возила за медицинску евакуацију. Ова прилагодљивост чини Senator AC поузданим и прилагодљивим решењем за полицијске и специјалне једнице које траже вишенаменско возило.
Возила су производи реномиране канадске компаније Roshel Senator AC. Опремом се посебно истичу термовизијске и ноћне камере (NV), као и дневне камере са видним пољем од 360 степени, што им омогућава висок ниво надзора и заштите. Возила поседују ниво заштите В7, што значи да су отпорна на одређене врсте балистичких напада. Погон је на сва четири точка или 4х4.
Од наоружања возило може бити наоружано са митраљезом калибра 7,62 мм или 12,7 мм (опционо) у механичкој куполи. Посаду чине два члана и има могућност да превезе још десет припадника.
Закључак
На први поглед, јасно се уочава да су возила из Братунца далеко боље конципирана и квалитетнија возила од сличних возила којим је федерални МУП опремио своје јединице. Осим тога возила из Братунца су домаћи производ, који има заокружену производну целину. Нормално, као таква нашла су се се и у продаји ван Републике Српске. Први за њих су се определили Уједињени Арапски Емирати.
Као домаћи производ возила Деспот и Вихор су у опреми јединица МУП Републике Српске, што самим тим чини логистичку подршку јединицама знатно лакшом и сигурнијом, за разлику од јединица МУП Федерације БиХ које су се определиле за увоз из Канаде.Иако је реч о истој држави, одлука о различитом опремању јединица полиције јасно указује на то, колика је политичка па и подела по националној основи у БиХ дубока. Док се српска полиција одлучила за домаћи производ, који поред упошљавања својих радника у погонима фабрике, осигурава сталну и сигурну испоруку возила, без уплита спољног притиска (поред тога што су квалитетнија). Истовремено, уочава се да је одлука федералног МУП о набавци возила из Канаде политичка одлука која је израз “слепе мржње” него што је оправдана.
Све у свему, српски Деспот и Вихор су за копље бољи од федералног Сенатора.
3 ракете Алас на домету од 25 км
https://t.me/borbeni_efektivi/34530