Ruska vojska krajem februara 2024. pokrenula je ponovo leteove protivpodmorničkih aviona Tupoljev 142 posle dužeg vremena.
Prvi letovi bili su aktivirani u februaru kada su mornarički patrolni avioni TU-124 krenuli u patrolne letove nad Severnim morskim putem . Avioni su leteli severnom morskom granicom Rusije od Murmanska do Vladivostoka.
Novi korak načinjen je 29. februara 2024 kada su se dva mornarička patrolna aviona pojavila i u Norveškom moru prvi put posle dugog vremena.
Ovo je bilo prvi put da je Rusija na krajnjem severu počela da osmatra aktivnosti NATO pakta i delovanje njihovih podmorničarskih kapaciteta.
Tu-142 (Bear F) Russian long-range ASW aircraft.
— Massimo Frantarelli (@MrFrantarelli) March 5, 2024
📅unknown pic.twitter.com/dLIG7ZnwEq
TU-142 je zapravo mornarička verzija ruskog strateškog bombardera TU-95 koji koristi uglavnom ratna mornarica u Severnoj i Pacifičkoj floti. Po nato nomeklaturi nosi oznaku „Bear-F/J“. Radi se o avionu za duge patrolne letove nad velikim okeanskim prostranstvima.
Poslednji primerci izrađeni su bili pre tačno 30 godina, odnosno 1994. godina 20 veka. Prema poslednjim informacijama u operativnoj upotrebi ostala su 24 aviona ovog tipa.
Avion je bio modernizovan od kada nosi oznaku TU-142 M3.
Ova letelica je zapravo prerađeni strateški bombarder dugog dloeta Tu-95. Osim prednjeg dela letelice modifikacija se odnosila i na uklanjanje bomboluka. U taj prostor bilo je smešteno kapljičasto kućište osmatračkog radara tipa Uspeh -1A koji na otkrivene ciljeve na moru može da navodi protivbrodske rakete koje su lansirane sa brodova i aviona.
Ukupno je u periodu od 1971. do 1994 bilo izrađeno 58 aviona koji su se razlikovali po mogućnostima ugrađene elektornike. Tako su postojale verzije MR i MZ.
Verzija MZ se smatra jednom od najopremljenijih. Ova letelica ima sistem “Koršun N” radar koji ima kružnu zonu osmatranja od 360 stepeni, detektor magnetnih anomalija “Ladoga”, sistem akustičnih plutača “Zarečje”, pokazivače taktičke situacije i računar.
Od naoružanja TU-124MR ima torpeda AT-2M kalibra 533 mm, raketna torpeda APR-2 i dubinske bombe: KAB-250L, PLAB 250-120. Modifikovane verzije mogu da nose i protivpodmorničku raketu H-35U koje se kače na podvesne spoljne nosače ispod krila. Letelica može da nosi ukupno osam raketa po četiri sa svake strane krila.
Od ostalog naoružanja TU-124MZ ima u repnoj trueli ugrađen jedan dvocevni top GŠ kalibra 23 mm.
Ono po čemu je TU-142MZ poznat jeste leteći relej, odnosno izvlačiva antena koja izlazi iz repa letelica, odnosno, antena je pričvršćena na sajli dugoj 2.500 m. Antena je niskih frekvencija i služi za uspostavljanje veze sa zaronjenom podmornicom.
Ono po čemu je ova letelica poznata jesu i avionski motori tipa Kuznjecov NK-12MP jačine 15.000 konjskih snaga. TU-124MZ ima ukupno četiri motora po dva sa svake strane krila. Svaki motor pokreću po dve četvorokrake kontrarotirajuće elise koje imaju prečnik 5,6 m.
Taktičko tehnički podaci za TU-124MZDimenzije: dužina 53,07 m, visina 13,3 m, razmah krila 50,04 m
Masa: prazne letelice 91.800 kg, maksimalna 185.000 kg
Pogon: četiri turboelisna motora Kuznjecov NK-12MP jačine 15.000 konjskih snaga.
Brzina: maksimalna 855 km/h krstareća brzina 735 km/h
Dolet maksimalni: 12.000km
Vreme trajanja leta sa jednom dopunom letelice u vazduhu 17 časova