ШВЕДСКИ БРЗИ ЈУРИШНИ ЧАМАЦ CB-90H И РУСКИ РАПТОР! ДА ЛИ СУ РУСИ НА СВОЈУ РУКУ КОПИРАЛИ ШВЕЂАНЕ?! ЈЕДНО ПОРЕЂЕЊЕ

Русија је почетком 2010 године од Шведске купила неколико брзих патролних чамаца CB-90H од којих је касније настала класа Раптор.

Крајем 1980-тих година 20 века Шведска је кренула у ревизију својих одбрамбених планова и одлучила да за потребе морнарице и брзог пребацивања трупа на Балтику ради заштите мањег броја острва укључујући и оно највеће Готланд.

Циљ набавке било је побољшање способности обалске одбране. У оквиру планова створен је брзи чамац CB-90H Dockstavarvet. Осим шведске војске пловило је нашло примену шриом света, па их има и руска морнарица под својим именом “Раптор”, али и велики број морнарица широм света укључујући и Украјину чија морнарица и речна флотила располажу са прва четири оваква пловила која су купљена од стране украјинских богаташа.

Прича о брзим чамцима CB-90H Dockstavarvet почиње 1988. године када је шведска агенција за набавке одбране заједно са Краљевском морнарицом Шведске објавила конкурс за набавку нових брзих јуришних чамаца који поседују добре поморске и маеварске могућности при великим брзинама могу да превезу 12 војника под пуном борбеном опремом.

Најуниверзалнији борбени чамци
Photo: Trygve Finkelsen/Shutterstock

Чинило се да ове захтеве је немогуће испунити, међутим изненађење је стигло неочекивано од шеведске компаније Dockstavarvet и то само 10 месеци од расписивања конкурса. Септембра 1989. компанија Dockstavarvet представила је прва два прототипа јуришних чамаца CB-90 серијских бројева 801 и 802. Уговор је добијен.

Оба прототипа превазишла су сва очекивања приликом оперативног тестирања и септембра 1990 покренута је градња прве серије од 12 брзих чамаца CB-90H серијских бројева од 803-814, који су у састав шведске морнарице ушли у периоду 1991-1992.

Убрзо следила је производња пловила друге и треће серије, а осим Dockstavarvet укључила се и компанија Gotlands Varvet.

Друга серија чамаца CB-90H улазила је у оперативну употребу од 1993-1996 када је Краљевској морнарици Шведске испоручено 63 брза пловила серијских бројева од 815-877.

Трећа серија испручена је Краљевској морнарици Шведске у периоду од 1996-1997 и то 30 пловила серијских бројева од 878 до 907.

У периоду од 1989 до 1997 године Краљевска морнарица Шведске располагала је са 107 брзих чамаца, а онда је следио и нови уговор о набави још 28 нових чамаца CB-90H.

Своју примену брзи јуришни чамци CB-90H нашли су у четири амфибијско десантна батањона и чине кичму обалске одбране Шведске на Балтичком мору.

Конструкција

Брзи јуришни чамци CB-90H имају компактну конструкцију са добро одабраним балансом између дужине и ширине трупа пловила посебно приликом великих брзина и по немирном мору са чиме је обезбеђено очување оперативних могућности.

Брзи јуришни чамци CB-90H су дужине 15,9 м, ширине 3,8 м и имају веома мали газ од само 0,8 м. Депласман при пуном оптерећењу код првих серија био је 13.800 кг, да би на крају дотигао 20.500 кг.

Комплетан труп и надградња брзих чамаца израђена је од алуминијума, а на поједнине делове чамца постављена је била додатна заштита . На прамцу постоји карктеристична десантна рампа за укрцавање и искрцавање припадника моранричке пешадије под пуном борбеном опремом који се налази од ивице прамца и иде према среди надградње и затим нестаје у унутрашњости трупа пловила. Заправо у том делу налази се кабина са 20 седишта по 10 са сваке стране за смештај војника, а оса овим чамцима могуће је пренити и до 2,8 тона корисног терета. Задњи део пловила неких 25 посто укупне површине чамца (око 3,78 м) чини моторни део у коме су смештена два дизел мотора марке SCANIA SDI 14V8 укупне јечине сваки 625 KS (460 kW) који преко два водомлазна пропулзора Rolls Royce KaMeWa FF 410 обезбеђује брзине веће од 40 чворова (74,08 км/х). Просечна економска брзина овог пллвила је око 30 чворова ( 55,56 км/х). При брзини пловидбе од 20 чворова око (37 км/х) максимални акциони радијус изнис 240 морских миља или 444,48 км што се сматра прихватљивим.

Оно што је занимљиво јесте да ова пловила имају само три члана посаде ( крмароша, осматрача и управљача даљински управњиве борбене станице и машинисту који је одговоран за расд погонског склопа.

Наоружање

На првим серијама CB-90H имали су два тешка митраљеза калибра 12,7 мм на десном боку чамца који су били монтирани прво на фиксним држачима, а касније и на окретним који омогућавају кржно деловање 360 степени око пловила. Касније су ови чамци добили и ДУБС са којима се митрањезима управљало изнутра. Ради се о ДУБС-у компаније Bofors Defence који осим тешког митраљеза калибра 12,7 мм омогућава надградњу и интеграцију оптоелекторнских средстава , али и бацача гараната калибра 40 мм, лансера вођених пројектила РБС-17 и аутоматских морнаричких топова система гетлинг калибра 30 мм, а то пре свега зависи од потражње купца и његових жеља.

Сензорски систем је најновије генерације и у себи садржи интегрисани компас, систем за глобалну навигацију ГПС, електронску мапу и све повезано у локалну мрежу LAN или ширу WAN мрежу

Систем веза омогућава одличну спољну и унутрашњу комуникацију а интегрисана је и употреба сателитског система комуникације САТЦОМ.

Корисници:

Осим Краљевске морнарице Шведске, корисници брзих чамаца CB-90H су Норвешка у верзији CB-90N који су модификовани, са издигнутом надградњом у односу на Шведскe који су три дела трупа чамца повећали за 2 м, затим уграђени су додатни генератори јачине 5 kW (230/400V). Норвешки CB-90N имају бољи навигациони систем који има два ГПС пријемника који су интегрисани са два рачунарска система SEAPTH 200/M и SEALOG 100M који обезбеђују веома тачне податке о смеру пловидбе , тачном положају пловила,брзини, без употребе скупљих жирокомпаса и других сличних система. Сви подаци крмарошу су доступни преко навигацијско информационог приказивача. Норвежани су имали 20 оваквих чамаца са опцијом набавке 16, а данас их имају оперативних само 6

Од осталих корсника су: Грчка обалска стража 3, Малезија 5 у верзији CB90, и 12 у верзији CB90HEX, Мексичка морнарица 48 која је користи у рату против наркокартеле. Ови чамци носе ознаку CB 90FF и од изворног CB-90H су дужи за 0,5 м, имају ширу рампу на прамцу и за надоградњу отоврену палубу намењену за превоз различитог терета. Шведска морнарица их има у оперативној употреби 165 од чега је 18 у верзији CB90 HSM. Од тог броја Шведска се обавезала да Украјини испоручи као донацију 10 оваквих пловила. Украјини ће бити испоручено укупно 14 оваквих пловила, од чеха су прва четири већ стигла. Холандија поседује 1 CB90 који је узет за оперативна тестирања њиговог морнаричког корпуса и 4 се налазе у сaставу британске краљевске моранрице.

Да ли су Руси копирали Швеђане и њихов CB-90H или је Раптор само случајност?!

Русија је почетком 2010 године од Шведске купила неколико брзих патролних чамаца CB-90H од којих је касније настала класа Раптор. За сад није познато да ли је Русија купила лиценцу за ове брзе патролне чамце или су то радили на своју руку. Ова пловила по први пут у јавности у наоружању руске морнарице виђени су луци Тартус 2015. године. Прво пловило поринуто је било 2013. године.

Брзи патролни чамци класе Раптор су пројектовани и израђени у бородоградилишту Пела у Санкт Петербургу. Овај брод добио је руску ознаку Пројект 03160, док по НАТО класификацији носи ознаку Раптор. ови брзи чамци намењени су за широки спектар задатака од патролирања, потраге и спасавања, до извођења мањих десаната на обалу, као и пребацивање диверзантских једница, и саботажу. Овим брзим патролним чамцима може да се превезе до 20 поморских диверзаната и припадника морнаричке пешадије.

Борбене могућности овог брзог патролног чамца демонстриране су биле септембра 2013. До 2015. године Русија је набавила прву серију од осам патролних чамаца, од којих су четири постала оперативна 2014. године, а преостала четири су испоручена до краја 2015. Сви су распоређени у састав Црноморске флоте и распоређени су на Криму, а део је ангажован и у Сирији у луци Латакија. Ове чамце добила је и Каспијска флотила. Новембра 2020. руска морнарица нарућила је чак 17 додтаних пловила. Посаде брзог патролог чамца Раптор прошле су вишестепену обуку у Заједничком центру за обуку Ратне морнарице Русије у Санкт Петербургу.

Државни пријемни одбор потписао је акт о пријему патролног чамца у марту 2015, а чамац је ушао у састав Црноморске флоте Руске морнарице у августу. 2015.

Тактичко технички подаци брзог патролног чамца пројекта 03160

Патролни чамац Пројекта 03160 има два члана посаде и 22 припадника морнаричке пешадије или припадника морнаричког елемнта СПЕЦНАЗ

Димензије: дужина 17м, ширина 4м, висина 3,5м и газ од 0,9м.

Погон: У ове брзе патролне чамце уграђен је дизел мотор јачине 2.000 КС

Максимална брзина је 50 чворова

Радијус кретања 100 наутичких миља (160 км) од места базирања

Пловило има посебну кабину за смештај поморских диверзаната, ронилаца, спасилачких тимова, која се прилагођава у зависности од намене. Чамац је опремљен са модерним навигационим системима, комуникационим уређајима, радарима и радио уређајима.

Оклоп

Иначе чамци Пројекта 03160 имају на корито од стаклопластике имају постављену додоатну оклопну заштиту у виду плоча, које су постављене на труп пловила и обезбеђују ниво 5 и 5А заштите од метака.. Прозори на кабини су од непробојног стакла дебљине 39 мм и нуде балистичку заштиту за путнике од аутоматског оружја.

Наоружање

Чамац је опремљен даљински управљаном борбеном станицом станицом која има уграђен мотраљез КПВТ калибра 14,5 мм. Даљински управљива борбена станица је жиростаблисана у две осе и има електро-оптички осматрачки модул, који циљеве на води октрива на даљинама до 3.000 м

На крми су постављена два носача за ношење митраљеза 6П41 Печенег калибра 7,62 мм домета 1.500 метара и брзину ватре између 600 и 800 метака у минути.

Чамац је се може користити у приобалним водама, ушћима река и мореузима и дању и ноћу.. али и у сложеним метеоролошким условима.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *