Борбени хеликоптер Ми-24 уведен је у употребу пре више од пола века. Временом је унапређена оригинална машина, а њене најновије модификације су још увек у употреби. Најсавременија производна верзија овог хеликоптера је Ми-24ВМ, познат и као Ми-35М. Настао је током 2000. године коришћењем савремених технологија, материјала и компоненти тог времена. Захваљујући томе, било је могуће побољшати основне карактеристике хеликоптера и побољшати његове борбене способности.
Последњи у породици
Деведесетих година прошлог века ОКБ Михаил Л. Мил је започео развој нове модификације постојећег транспортног и борбеног хеликоптера. Пројектом је била предвиђена модернизација хеликоптера Ми-24В у циљу побољшања његових тактичких, техничких и летачких карактеристика, као и повећања степена унификације са другим савременим моделима.
Први уговор за набавку Ми-35М за руско ратно ваздухопловство закључен је тек 2010. године. Након тога је Министарство одбране Русије дало још најмање једну сличну поруџбину. Укупно је купљено неколико десетина хеликоптера, мада се тачан број не зна.
Још у фази тестирања, развојна компанија је почела да промовише хеликоптер на међународном тржишту. Као резултат тога, први извозни уговор закључен је 2008. године – Бразил је наручио 12 нових хеликоптера. У наредним годинама стигле су наруџбе из још девет земаља ближег и даљег иностранства. Хеликоптери су послати у Азију, Африку и Латинску Америку.
Авијација руске војске наставља да активно користи свој Ми-35М. Од 2022. године учествују у стварним борбеним дејствима против украјинских снага. Готово сви страни оператери су такође задржали своје хеликоптере, а неки од њих имају искуства у коришћењу у борби.
Једини изузетак је Бразил. 2022. године одлучила је да напусти руске хеликоптере због немогућности потпуног техничког одржавања.
Промена конструкције
Хеликоптер Ми-35М настао је на основу старијег модела Ми-24В. Током развоја Ми-35М извршене су неке измене у дизајну, уграђене су нове јединице и инструменти. Као резултат ових побољшања, хеликоптер је задржао изглед и општу архитектуру, али је добио више летне и техничке карактеристике, а такође је побољшао свој борбени потенцијал.
Приликом израде Ми-35М користили су постојећи оквир авиона, али су на њему унели мање измене. Укупан дизајн, распоред и остали елементи остају исти. Најуочљивија иновација било је крило са смањеним распоном и мање упоришта.
Да би се дизајн поједноставио, одлучено је да се напусти стајни трап који се увлачи. Поред тога, овакав дизајн подупирача у неким ситуацијама може ослабити удар на тло и спасити хеликоптер и посаду.
Ми-35М је опремљен унапређеним погонским системом, уједињеним са хеликоптером Ми-28. Пар ТВ3-117В турбоосовинских мотора замењено је новијим ВК-2500-II производима из исте породице мотора. У режиму крстарења развијају снагу од 1500 коњских снага, на полетању – 2200 коњских снага. Обезбеђен је хитни режим рада: у случају квара једног мотора, други развија снагу од 2700 коњских снага.
Од јуришног хеликоптера Ми-28, унапређени Ми-35М је такође добио систем носача. На њега је пренета титанијумска главчина главног ротора са еластомерним шаркама лопатица. Користе се композитна елисе са неколико уздужних кракова и тасеченим врхом.
Позајмљен је и репни ротор у облику слова Х. Одликује се повећаном ефикасношћу и побољшава маневарску способност хеликоптера.Опрема хеликоптера
Хеликоптер Ми-35М задржава двоседу тандем кабинј за пилота и оператера наоружања. Као и раније, оба кокпита имају читав низ контрола.
Приликом најновије модернизације, неки уређаји и индикатори су уклоњени са инструмент табле у оба кокпита. Замењени су мултифункционалним екранима са течним кристалима великог формата. Сада пилот може да користи ове екране за приказ информација о лету и мапе, а оператер може да користи оптичко-електронска и друга средства.
Важно унапређење за Ми-35М био је нови систем за надзор и нишање ОПС-24Н. Омогућава надгледање, тражење циљева и употребу оружја. Главни елемент система је жиро-стабилизована оптичко-електронска станица ГОЕС-24, која има дневни и ноћни канал, као и ласерски даљиномер. За коришћење ове станице, оператер има одговарајуће контроле.
Такође, током модернизације Ми-35М, уграђен је ваздушни одбрамбени систем Л-370 „Витебск“. Укључује сет сензора, контролних уређаја и уређаја за ометање. Витебск аутоматски прати лансирања противваздушних ракета и користи активно инфрацрвено ометање или мамце за заштиту хеликоптера.
Комплекс оружја
Хеликоптер има уграђену инсталацију са аутоматским топом 23 мм ГШ-23 на покретној платформи. Искуство у испитивању и употреби показало је да је ово оружје ефикасније од митраљеза ЈакБ-12,7 или топа ГШ-30, који су коришћени на претходним моделима хеликоптера Ми-24.
Опсег додатног наоружања остао је практично непромењен у поређењу са претходним модификацијама Ми-24. Хеликоптер Ми-35М може да носи јединице невођених ракета, универзалне топовске контејнере, вођене ракете и друго наоружање. У разним комбинацијама окачен је на четири носача испод крила.
Сачуван је комплекс вођеног наоружања. Ми-35М може да носи до осам вођених пројектила Штурм-В или Атака-В. Ово оружје је дизајнирано за уништавање оклопних возила и других заштићених циљева на удаљености до 5-6 км. У оба случаја се користи радио командно навођење.
Резултати модернизације
Модернизација борбеног хеликоптера Ми-24В, познатог и као Ми-35М, извршена је на најједноставнији и најочигледнији начин. Конструктори хеликоптера су задржали основне дизајне основног модела, уносећи само мање измене. Истовремено су заменили кључне компоненте и системе.
Савремени Ми-35М се разликује од својих претходника по неколико карактеристика. Опремљен је снажнијим моторима и побољшаним системом подршке, што побољшава карактеристике лета и маневрисања. Комплекс авионике је такође радикално редизајниран, добијајући мању, али ефикаснију опрему. Управљање хеликоптером и његовим оружјем постало је много лакше. Поред тога, оператер сада може ефикасније и са већом погодношћу да користи сва стандардна оружја.
Комплекс наоружања није претрпео никакве суштинске промене, али је формиран узимајући у обзир максимално повећање борбених квалитета. Поред тога, унапређени систем нишана и навигације омогућава да се у будућности промени састав оружја без посебних потешкоћа и трошкова.
Резултат пројекта Ми-35М био је потпуно модеран борбени хеликоптер са широким могућностима и високим перформансама. У неким аспектима је инфериоран у односу на новији Ми-28Н или Ка-52, али коришћење добро развијене и временски проверене платформе има своје предности.
Служба се наставља
Први борбени хеликоптер, Ми-24, пре пола века усвојила је авијација аовјетске армије. Током тог времена развијене су многе модификације хеликоптера, од којих су неке и даље у употреби.
Хеликоптери најновије серијске модификације, Ми-35М, појавили су се у војсци пре нешто више од десет година и настављају да служе. Од 2022. године учествују у реалним борбеним дејствима и у пракси демонстрирају свој потенцијал, као и потврђују исправност одлука обухваћених пројектом модернизације.
Крајем 2019. године Војска Србије је добила прва четири своја хеликоптера Ми-35М.
Sta nas briga, mi imamo 11 Kiparskih sa kohima ne znamo sta cemo.