Andrej Mlakar
Predsednik Srbije posetio je Vojnotehnički institut. O tome je mahom sve rečeno više ili manje o dronovima. Međutim van redovnog protokola bilo je itekako zanimljivih stvarčica, a jedan se posebno isticala, a odnosila se na našu modernizaciju tenka M-84AS 2.
Ovaj tenk je svakao od oktobra meseca predmet interesovanja bio dosta stranih delegacija, pa i pojednih članica NATO pakta, posebno nekih koje u svom naoružanju imaju tenk M-84.
Međutim tenk je izložen u celosti, a ova poseta malo je otkrila kakvu optiku ima modernizovana M-84. Kako je nedavno šef države saopštio u Nišu na proslavi Sretenja, da Vojska Srbije trenutno raspolaže sa 20 modernizovanih M-84AS2.
Dok su svi bili fokusirani na PASARS, bespilotne letelice, Ognjeve, ono što je bilo izloženo ispred M-84AS2 je bilo svakako zanimljivo.
O tome je za Televiziju Front prodiskutovao i tenkovski stručnjak Vladimir Ivanović.
Gledajući sliku Ivanović je rekao da je vidljivo da je kod dnevno-noćna-nišanska sprava DNNS -2 podeljeno prednje staklo na dva dela, jer sa standardnim staklom termovizija ne može da radi.
U prevodu za laike pola sprave je za dnevno svetlo, a pola za termoviziju. Samo je ulazno staklo pola/pola. Unutrašnji deo je zajednički.
“Prednje staklo nišanske sprave je zamenjeno sa drugim tipom stakla, jer sa standardnim prednjim staklom nišanske sprave DNNS-2 ne može da radi termovizija, jer to staklo ne propušta svetlost talasnih dužina na kojima radi termovizija. Inače u ovom staklu ima 3 posto elementa bor koji daje veliku tvrdoću ovome staklu”, stručno pojašnjava Ivanović.
“Meteo senzor je isti , dodan je monitor za komandira i GPS navigaciju. Monitor pored nišanske sprave, je termovizijska nišanska sprava sa monitorom, dodaje Ivanović.
Veruje se da se radi DNNS-2 ATK koji je u sebi sadržavao termoviziju pojavio se na prvoj modernizaciji tenka M-84AS 1 o kome se zna malo, ali neke pretpostavke ukazuju da je razvijen iz verzije DNNS-2 T, a svi zapravo vuku koren iz DNNS-2R koji nije imao opcije za zumiranje 3 i 7 puta, a koji je u delovima postojao pre građanskog rata postojao u fabrici “Zrak” Sarajevo. Jedan takav uređaj skinut je bio sa zarobljenog muslimanskog tenka i nalazi se u Banjaluci
Na Sajmu naoružanja “Partner 2023” u prospektu za tenk M-84AS 2 navedeno je sledeće:
“Modernizovani tenk M-84 AS2 je realizovan modernizacijom tenka M-84, namenjen je za uništavnje oklopnih i ostalih borbenih sredstava i žive sile neprijatelja i predstavlja osnovni nosilac dejstava u oklopnim jedinicama“.
Od podataka koji su dati o ovoj modernizaciji iznosi se sledeće:
Modernizovana nišanska sprava (TMV, TV, LD);
Modifikacija SUV-a. Koji je u pitanju SUV i dalje nije jasno;
Daljinska upravljiva borbena stanica (DUBS) stabilisana;
Digitalini dvoosni meteosenzor;
Novi telekomunikacioni sistem i KIS,
Komandirov sistem video nadzora, koji okriva zonu 360 stepeni oko tenka;
Sistem za pozicioniranje i navigaciju GNSS;
Nova generacija eksplozivno-reaktivnog oklopa modularnog tipa;
Nova municija kalibra 125 mm AP i HE;
Automatski sistem za zaštitu od eksplozije goriva i požara;
Podsistem za zaštitu motora;
Kovane dvoosovinčine gusenice, čiji je radni vek pređenih 4.000 km;
Cilj ove navlake je smanjenje radarskog i termalnog odraza tenka posebno u slučajevima kada protivnik koristi termalne kamere. Mreža se osim za tenkove radi i za borbena vozila pešadije familije BVP M-80 kao starije tako i modernizovane u verziji AB2.
Tehničke karakteristike
Top glatke cevi kalibra 125 mm;
Borbena masa: 46,5 tona
Maksimalna snaga motor V46-TK od 1000 Konjskih snaga
Maksimalna brzina oko 60 km na čas;
Nosilac posla je Tehničko remontni zavod iz Čačka.