U svom naoružanju RV i PVO u snom naoružanju ima 1 Mi-17 Hip H; 5 Mi-17V-5 koji su kao nove letelice kupljene od Rusije
Vojska Srbije, odnosno njena prethodnica Vojska Srbije i Crne Gore dobila je helikoptere Mi-17 i to dva komada posle rasformiranja bivše JSO.
Helikopteri su inače bili uvezeni 1997. godine za potrebe Resora Državne Bezbednosti MUP-a Srbije za formiranje helikoptersko odeljenja Jedinice za specijalne operacije JSO. U pitanju su bile dve letelice koje su uvezene čudnim putevima iz Ukrajine.
Jedna je bila u salonskoj verziji sa pravouganim prozorima, a druga u transportnoj verziji. Obe letelice bile su proizvedene 1989. i 1991. godine.
Posle petokotobarskih promena ovi helikopteri su postali suvišni zbog visokih troškova održavanja. Helikopteri su bili preiueti od strane RV i PVO Vojske Srbije 2006 godine. Zbog nedostatka novca radovi na remontu tek su ugovoreni i izvršeni 2010. godine sa čime je radni vek ovih letelica produžen za 1.000 časova.
Obe letelice uspešno su korištene za evakuacije iz poplavljenih područja 2014 godine, a međutim jedna letelica Mi-17 izgubljena je bila u udesu marta 2015 godine. Kasnije iz Rusije nabavljene su bile dodatne količineovih letelica koje su zatim dobile novu modernizaciju i opremu.
U ovom tekstu fokusiraćmo se na jednu modifikaciju helikoptera Mi-17 koja je zapravo bila prikazana na Sajmu naoružanja Partner 2013, kada je kao ogledni eksponat bio prikazan helikopter Mi-8 ali se oprema odnosila na Mi-17 koji se trebao modernizovati za potrebe iračkog RV.
— S-125M pechora (@S125Mpechora) July 31, 2024
Međutim od ovog posla nije bilo ništa jer naredne 2014. godine usledio je rat sa islamskom državom a helikopteri su masovno korišteni za evakuaciju vojnika iz Mosula, Kirkuka, ali i spasavanje Jazida.
Na izložbenom prostoru Beogradskog sajma bio je prikazan umesto Mi-17, helikopter Mi-8 u maskirnoj boji.
Modernizacija se odnosilo na to da su u pitanju dva mitraljeza kalibra 12,7 mm. Za iračke Mi-17 projektovana su dva nosača KPU-21 koji se koristi na helikopteru SA-342 Gama za lansiranje protivoklopnih raketa tipa Maljutka -2 koje proizvodi Krušik Valjevo dometa 3.000 m i koje su integrisane sa helikopterom Mi-17.
— S-125M pechora (@S125Mpechora) July 31, 2024
Ove letelice su trebale da se koriste za protivgerilski i protivterorističkim dejstvima kakvi su se upravo u Iraku dogodile naredne 2014. godine. U pitanju su bile manjutke sa tandem kumulativnom aerosolnom bojevom glavom.
Nosači bočni bili su prilagođeni da nose na bočnim nosačima: standardne saćaste lansere nevođenih raketnih zrna UB-16 sa 16 cevnih, UB-32 sa 32 rakete kalibra 57 mm. Zatim podvesni mitraljez Zastava M-08 ili M-87 kalibra 12,7 mmh108 ili podvesnik M-09 sa automatskim topom 20h110 mm M55-09 (modifikovani automat).
Na bočnim vratima sa obe strane postavljena su dva mitraljeza 12,7 mm sa SUV.
U pilotskoj kabini na oba pilotska mesta postavljeni su pokazivači SUV. Optoelektornski senzori sa SUV su u kućištu smeštenom na prednjem delu trupa.
Na zahetv korisnika predviđena je i mogućnost naoružavanja helikoptera topom kalibra 20 mm na zadnjem delu teretnog prostora posle skidanja vrata ili rampe. Helikopter Mi-17 od dodatnog naoružanja mogao je da nosi avio bombe i to klasične RAB-16, FAB-100 i FAB-250, zatim lasere nevođenih raketa kalibra 128 mm.
Jedno od rešenja predviđalo je ugradnju TV vođene bombe GROM -B za jurišnik J-22 Orao koju je razvio Vojnotehnički institut.
Sa svom ovom paltom naoružanja helikopter Mi-17 je trebao da postane univerzalna borbena platforma za udar sa distance.
Međutim, ovaj posao je propao kao što smo i naveli i tu je bio kraj ove modernizacije helikoptera koja nije nikada zaživela.U međuvremenu Srbija je iz Rusije bila nabavila nove helikoptere Mi-17V5 koji su postali kičnma helikopterskog transporta. U svom naoružanju RV i PVO u snom naoružanju ima 1 Mi-17 Hip H; 5 Mi-17V-5 koji su kao nove letelice kupljene od Rusije.
Nova modernizacija helikoptera Mi-17V-5 prikazana je na Sajmu naoružanja “Partner 2023”.
Kao što je prikazano na sajmu helikopter je naoružan mitraljezom kalibra 12,7 mm, topom kalibra 20 mm, ali i 23 mm, zatim tu su nevođenim raketama kalibra 57 mm, 80 mm i 128 mm, avionskim bombama od 100 i 250 kg kao i protivoklopnom vođenom raketom Maljutka.
Tehničke karakteristike
Maksimalna poletna masa: 13.000 kg
Krstareća brzina 230 km/h
Maksimalna brzina 250 km/h
Praktični vrhunac leta: 6000 m
Dolet: 950 km
Kako nam napreduju Kiparski helikopteri?….Radi li se nesto?