У свом наоружању РВ и ПВО у сном наоружању има 1 Mi-17 Hip H; 5 Mi-17V-5 који су као нове летелице купљене од Русије
Војска Србије, односно њена претходница Војска Србије и Црне Горе добила је хеликоптере Ми-17 и то два комада после расформирања бивше ЈСО.
Хеликоптери су иначе били увезени 1997. године за потребе Ресора Државне Безбедности МУП-а Србије за формирање хеликоптерско одељења Јединице за специјалне операције ЈСО. У питању су биле две летелице које су увезене чудним путевима из Украјине.
Једна је била у салонској верзији са правоуганим прозорима, а друга у транспортној верзији. Обе летелице биле су произведене 1989. и 1991. године.
После петокотобарских промена ови хеликоптери су постали сувишни због високих трошкова одржавања. Хеликоптери су били преиуети од стране РВ и ПВО Војске Србије 2006 године. Због недостатка новца радови на ремонту тек су уговорени и извршени 2010. године са чиме је радни век ових летелица продужен за 1.000 часова.
Обе летелице успешно су кориштене за евакуације из поплављених подручја 2014 године, а међутим једна летелица Ми-17 изгубљена је била у удесу марта 2015 године. Касније из Русије набављене су биле додатне количинеових летелица које су затим добиле нову модернизацију и опрему.
У овом тексту фокусираћмо се на једну модификацију хеликоптера Ми-17 која је заправо била приказана на Сајму наоружања Партнер 2013, када је као огледни експонат био приказан хеликоптер Ми-8 али се опрема односила на Ми-17 који се требао модернизовати за потребе ирачког РВ.
— S-125M pechora (@S125Mpechora) July 31, 2024
Међутим од овог посла није било ништа јер наредне 2014. године уследио је рат са исламском државом а хеликоптери су масовно кориштени за евакуацију војника из Мосула, Киркука, али и спасавање Јазида.
На изложбеном простору Београдског сајма био је приказан уместо Ми-17, хеликоптер Ми-8 у маскирној боји.
Модернизација се односило на то да су у питању два митраљеза калибра 12,7 мм. За ирачке Ми-17 пројектована су два носача КПУ-21 који се користи на хеликоптеру СА-342 Гама за лансирање противоклопних ракета типа Маљутка -2 које производи Крушик Ваљево домета 3.000 м и које су интегрисане са хеликоптером Ми-17.
— S-125M pechora (@S125Mpechora) July 31, 2024Ове летелице су требале да се користе за противгерилски и противтерористичким дејствима какви су се управо у Ираку догодиле наредне 2014. године. У питању су биле мањутке са тандем кумулативном аеросолном бојевом главом.
Носачи бочни били су прилагођени да носе на бочним носачима: стандардне саћасте лансере невођених ракетних зрна УБ-16 са 16 цевних, УБ-32 са 32 ракете калибра 57 мм. Затим подвесни митраљез Застава М-08 или М-87 калибра 12,7 ммх108 или подвесник М-09 са аутоматским топом 20х110 мм М55-09 (модификовани аутомат).
На бочним вратима са обе стране постављена су два митраљеза 12,7 мм са СУВ.
У пилотској кабини на оба пилотска места постављени су показивачи СУВ. Оптоелекторнски сензори са СУВ су у кућишту смештеном на предњем делу трупа.
На захетв корисника предвиђена је и могућност наоружавања хеликоптера топом калибра 20 мм на задњем делу теретног простора после скидања врата или рампе. Хеликоптер Ми-17 од додатног наоружања могао је да носи авио бомбе и то класичне РАБ-16, ФАБ-100 и ФАБ-250, затим ласере невођених ракета калибра 128 мм.
Једно од решења предвиђало је уградњу ТВ вођене бомбе ГРОМ -Б за јуришник Ј-22 Орао коју је развио Војнотехнички институт.
Са свом овом палтом наоружања хеликоптер Ми-17 је требао да постане универзална борбена платформа за удар са дистанце.
Међутим, овај посао је пропао као што смо и навели и ту је био крај ове модернизације хеликоптера која није никада заживела.
У међувремену Србија је из Русије била набавила нове хеликоптере Ми-17В5 који су постали кичнма хеликоптерског транспорта. У свом наоружању РВ и ПВО у сном наоружању има 1 Mi-17 Hip H; 5 Mi-17V-5 који су као нове летелице купљене од Русије.
Нова модернизација хеликоптера Mi-17V-5 приказана је на Сајму наоружања “Партнер 2023”.
Као што је приказано на сајму хеликоптер је наоружан митраљезом калибра 12,7 мм, топом калибра 20 мм, али и 23 мм, затим ту су невођеним ракетама калибра 57 мм, 80 мм и 128 мм, авионским бомбама од 100 и 250 кг као и противоклопном вођеном ракетом Маљутка.
Техничке карактеристике
Максимална полетна маса: 13.000 кг
Крстарећа брзина 230 км/х
Максимална брзина 250 км/х
Практични врхунац лета: 6000 м
Долет: 950 км
Kako nam napreduju Kiparski helikopteri?….Radi li se nesto?