БЕСПИЛОТНА ЛЕТЕЛИЦА ПЕГАЗ: ОД ИЗВИЂАЧКЕ ДО БОРБЕНЕ ПЛАТФОРМЕ

Вишенаменска беспилотна летелица ПЕГАЗ намењена за дејство против лакооклопљених, неоклопних возила, као и за мисије извиђања и прикупљања података

На статичком приказу наоружања и војне опреме Војске Србије које треба да уђе у састав Војске Србије као и набављено из иностранства на централном тргу у Крушевцу приказана је и тактичка беспилотна летелица “Пегаз” која је модификована уз помоћ кинеских стручњака.

Пажњу грађана привукла је и вишенаменска беспилотна летелица ПЕГАЗ намењена за дејство против лакооклопљених, неоклопних возила, као и за мисије извиђања и прикупљања података.

Пегаз је у Крушевцу приказан био наоружан са ракетама FT-8D које су постали саставни део наоружања ове беспилотне летелице.

Противоклопна ракета ФТ-8Д за беспилотну летелицу Пегаз
Фото: Андреј Млакар

Ракета FT-8D

FT-8D је ракета ваздух-земља која користи ГПС/ИНС навођење на средњем делу путање и полуактивно ласерско навођење у завршној фази лета, што јој омогућује да гађа статичне и покретне мете. FT-8D је намењена за дејство противоклопних возила, тенкова, чамаца, лако заштићених зграда итд. Ракета FT-8Dпоседује двофазни мотор са композитним горивом, који омогућује дејство на даљинама до 5,5 км. Бојева глава масе 4,25 кг састоји се од кумулативног левка и челичних куглиа.

Тактичко технички подаци

Домет. 5,5 км

Радна висина 100 м -8 км

Радна температура -40 до +60 степени целзијусових

Дужина: 1100 мм

Калибар: 110 мм

Маса ракете: 10 кг

Маса бојеве главе: 4,25 кг

Врста бојеве главе: Кмулативна, са челичним куглицама

ГСН: ГПС/ИНС полуактивно ласерско

Упаљач_ тренутно-ударни

Погонско пуњење: композитно

Маса погонског пуњења: 1,7 кг

Беспилотна летелица Пегаз настанак, развој и модернизација

Модификована беспилотна летелица Пегаз из састава 351. извиђачке авијацијске ескдриле први пут јавности је приказана била крајем априла 2022. године на аеродром Батајница на статичком приказу војне опреме и наоружања “Штит 2022”.

О томе да Кинези активно раде на унапређењу тактичке беспилотне летелице „Пегаз“ детаљно је писала Политика 25.7. 2020. године. Политика је тад на својим страницима забележила и да су у Кини већ дуже време у више наврата боравили инжењери Војнотехничког института (ВТИ), и да су тада у ту земљу превезене и две летелице „пегаз”.

Како је тад навео овај лист у Кини ће се обавити опремање наших беспилотних летелица оптоелектроником, аутопилотом, линком и софтверима.

Како је описано у Политици „Пегаз” ће заправо бити сличан ЦХ-92А кад је реч о карактеристикама и могућности, али нешто мањих габарита. Моћи ће да обавља извиђачке задатке, да се користи за коректуру артиљеријске ватре, да обележава циљ ласером и да дејствује по циљу ласерски вођеним ракетама.

– У почетку, користиће се купљене кинеске ракете ФТ-8Д, али радићемо и на развоју одговарајуће домаће ракете, казао је за политику др Ненад Милорадовић, помоћник министра одбране за материјалне ресурсе. Такође наведено је и да су стручњаци ВТИ, са кинеским колегама, унапредили су аеродинамику „пегаза”,тиме ће бити комплетиран први систем овог наоружања, који чине три летелице и земаљска станица. Земаљска станица је пројектована и производи се у Србији од стране ВТИ и његових коопераната, уз учешће појединих компоненти кинеске стране, које су већ допремљене у Србију са испоруком ЦХ-92А, навела је тада Политика.

Беспилотна летелица Пегаз као борбена платформа за задатке напада на циљеве
Фото: Андреј Млакар

Тактичко технички подаци за Пегаза

Акциони радијус 250 км

Брзина

Максимална брзина: 180 км/х

Крстарећа брзина 150 км/х

Трајање лета: 10 сати

Максимална тежина на полетању 250 км

Носивост 50 кг

Домет ласерски вођене ракете: 5 км

Беспилотна летелица типа „Пегаз 011“ кратка историја развоја

Нова тактичка беспилотна летелица „Пегаз 011“ као идејни пројекат развијена је у марту 2010. године, а своју прву премијеру имала је на Сајму војне опреме и наоружања „Партнер 2011“, када је био приказан прототип ове беспилотне летелице.

Пегаз је замишљен као модеран и потпуно аутономни систем, са летелицом максималне полетне масе од 230 килограма.Ова беспилотна летелица има двоцилиндирчни бензински мотор. Летелица је у потпуности израђена од карбонских влакана и представља потпуни домаћи производ осим неколико компненти које се набављају из увоза. Према наводима који су објављивани Пегаз има долет до 100 километара и останак у ваздуху до 12 сати. Ова тактичка беспилотна летелица носи до 40 килограма корисног терета као што су дневна камера, термовизијска камера, ласерски даљиномер и ласерски обележивач, радаре за синтетизовање слике на земљи и сензоре за електронско извиђање.

Беспилотна летелица Пегаз на Сајму наоружања Партнер 2023
Фото: Андреј Млакар

Пегаз је дужине 5,535 м, размах крила 6,34 м, маса празне летелице је 120 килограма, а маса опреме 40 килограма. Максимална маса у полетању је 230 килограма. Максимална брзина је преко 200 километара на час, а максимална брзина кристарења 150 километара на час. Оперативна висина је 3.000 м. Полетање и слетање летелице аутоматско и ручно са полу уређене слетне стазе. Принудно слетање падобраном. Вођење командовани лет (аутопилот) и аутономни лет (програмирана путања), корисни терет 40 килограма, опције подвесног терета дневна камера, термовизијска камера, ласерски даљиномер, ласерски обележивач, мини радар са могућношћу снимања и мапирања терена домета до 20 километара.

РВ и ПВО у свом наоружању има 12 беспилотних летелица.


Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *