Међутим израелски пилоти нису одустајали, из сата у сат из дана у дан, из месеца у месец вршили су притисак да је дошло време да совјетски пилоти науче лекцију
Тог 30. јула 1970 године једна од последњих епизода у “Рату исцрпљивања” одиграла се по свему једна значајна битка на небу изнад Синаја између израелских пилота са ловцима Ф-4 Фантом и египатских ловаца МиГ-21 за чијим команданма су били совјетски пилоти.
Увод
Рат исцрпљивања како га је назвао египатски председник Гамал Абдел Насер, је био ограничени рат између Египта и Израела који се водио од 1968. до 1970. године. Отпочео га је Египат у намери да заузме Синајско полуострво које је изгубио у шестодневном рату.
Тај период карактерише интензиван електорнски рат између израелских и арапских снага.
Јуна 1968. године почео је египатски артиљеријски напад на подручје Суецког канала. Септембра 1969 отпочиње израелска кампања ваздушних напада на Египат. У тим годинама Израел је користио за стратегијско извиђање египатске територије извиђачке авионе Phantom-II RF-4E који је био оспособљен за дневно и ноћно извиђање. Формирањем ракетног кишобрана дуж Суеца то је било онемогућено. У блиским ваздушним борбама 11. септембра 1969 израелска авијација обара 12 египатских авиона. Израелско РВ 7. јануара 1970 напада египатске циљеве код Суецког канала. Израелци сумњају да у ваздушним борбама на страни египта учествују совјетски пилоти. Та претпоставка је била тачна.
8 February 1970 Operation Priha-8: Four #Israel F-4 Phantoms raided military bases near Cairo #Egypt downing two MIG-21 fighters in dogfight pic.twitter.com/g8C09vun7k
— Middle East Wars (@middleastwar) February 8, 2019
СССР је 4. априла 1970 године потврдио да су у ваздушним борбама на страни Египта учествовали и совјетски пилоти.
Отворено својетско ангажовање претило је да преокрене ратну ситуацију на Блиском истоку у корист Египта. Тадашњи министар одбране генерал Моше Дајан више пута одбијао је захтеве израелског РВ да се одобри операција у којој би Совјети научили лекцију у всаздушном рату и да се демонстирра израелска супериорност у ваздушним операцијама.
Међутим израелски пилоти нису одустајали, из сата у сат из дана у дан, из месеца у месец вршили су притисак да је дошло време да совјетски пилоти науче лекцију.
Притисак на Моше Дајана био је толико јак да је он коначно дао зелено светло за једну такву операцију.
План операцијеЗамисао је била да са израелских аеродрома у близни Суецког канала полете авиони Мираж 3 израелског РВ који су требали бити мамац и симулирати да су израелски авиони кренули у напад на циљеве са египатске стране канала. Иза радарске сенке на сцену би ступили нови ловци Phantom-II који су били нове летелице у израелском РВ. Пилоти који су летели на Ф-4 су чинили сами асови са великим бројем сати налета, победа у ваздуху и који су се одлично сналазили у блиској борби напсрам совјетских пилота који све то нису имали.
Битка и окршај на небу изнад Синаја догодила је 30. јула 1970 у поподневним часовима. Осам авиона Мираж 3 Израелског РВ и то по два одељења премап лану симулирали су продор у дубину египатске територије преко канала.
Лет миража уочили су египатски соматрачки радари П-12 и са дежурног оперативног цнетра наређено је полетање ловаца МиГ-21 са аеродрома у околини Каира према Синају. Оно што је било Израелцима упечатљиво јесте да се комуникација између контролног торња и пилота авиона одивијала на чистом руском језику што је био крунски доказ да летелицама управљају совјетски пилоти. Замка је била спремна.
Са аеродрома у околини Каира полетело је укупно 24 авиона МиГ-21. Када су се израелским миражима приближиле 21 из радарске сенке искочили су Ф-4 Фантом.
Искусни израелски пилоти навикли на Египћане и на блиску борбу са њима кренули су у акцију. Најпре је уследило распршивање изрелских авиона и натерали да совјетски пилоти то исто ураде. Уследила је борба 1 на 1. Битка је трајала свеукупно два и по минута и са ИЦ ракетама оборена су 4 МиГ-21, док је један МиГ-21 оборен хицима из авионског топа и до од стране миража.
Због губитка летелица са египатског командног места наређено је повлачење.
Израелски пилоти су дуго прослављали овај успех, а тек касније сазнало се да су за командама мигова 21 били совјетски пилоти.
Онио што је било интересантно дуго времена се ћутало о овом окршају, али је једили лондноски Дејли Експрес писао о окршају египатски и израелских авиона над Синајом и из египатских извора пренео ве да је било оборено пет ловаца МиГ-21 и да су погинула два совјетска пилота.
Наравно многи су означили да прича није тачна, измишљотина, али се тек онда сазнала истина.
Примирије две државе прихватиле су 7. августа 1970 године.
У рату исцрпљивања Египат је изгубио 113 авиона. По типовима то је изгледало овако: 68 МиГ-21, 20 МиГ-17, 23 СУ-7 и 2 ИЛ-28.
Израелски губици 16 авиона од дејства МИГ-21 којима су управљали совјетски пилоти. У операцији “Кавказ” Совјетски Савез нагажовао је између 100 и 150 пилота и 36 ловаца МиГ-21. У сукобу је изгубио 4 ловца МиГ-21, а три пилота су погинула.