DVA I PO MINUTA DO SMRTI: OKRŠAJ IZRAELSKIH I SOVJETSKIH PILOTA NA NEBU IZNAD SINAJA! F-4 FANTOM PROTIV MIG-21

Međutim izraelski piloti nisu odustajali, iz sata u sat iz dana u dan, iz meseca u mesec vršili su pritisak da je došlo vreme da sovjetski piloti nauče lekciju

Tog 30. jula 1970 godine jedna od poslednjih epizoda u “Ratu iscrpljivanja” odigrala se po svemu jedna značajna bitka na nebu iznad Sinaja između izraelskih pilota sa lovcima F-4 Fantom i egipatskih lovaca MiG-21 za čijim komandanma su bili sovjetski piloti.

Uvod

Rat iscrpljivanja kako ga je nazvao egipatski predsednik Gamal Abdel Naser, je bio ograničeni rat između Egipta i Izraela koji se vodio od 1968. do 1970. godine. Otpočeo ga je Egipat u nameri da zauzme Sinajsko poluostrvo koje je izgubio u šestodnevnom ratu.

Taj period karakteriše intenzivan elektornski rat između izraelskih i arapskih snaga.

Juna 1968. godine počeo je egipatski artiljerijski napad na područje Sueckog kanala. Septembra 1969 otpočinje izraelska kampanja vazdušnih napada na Egipat. U tim godinama Izrael je koristio za strategijsko izviđanje egipatske teritorije izviđačke avione Phantom-II RF-4E koji je bio osposobljen za dnevno i noćno izviđanje. Formiranjem raketnog kišobrana duž Sueca to je bilo onemogućeno. U bliskim vazdušnim borbama 11. septembra 1969 izraelska avijacija obara 12 egipatskih aviona. Izraelsko RV 7. januara 1970 napada egipatske ciljeve kod Sueckog kanala. Izraelci sumnjaju da u vazdušnim borbama na strani egipta učestvuju sovjetski piloti. Ta pretpostavka je bila tačna.

SSSR je 4. aprila 1970 godine potvrdio da su u vazdušnim borbama na strani Egipta učestvovali i sovjetski piloti.

Otvoreno svojetsko angažovanje pretilo je da preokrene ratnu situaciju na Bliskom istoku u korist Egipta. Tadašnji ministar odbrane general Moše Dajan više puta odbijao je zahteve izraelskog RV da se odobri operacija u kojoj bi Sovjeti naučili lekciju u vsazdušnom ratu i da se demonstirra izraelska superiornost u vazdušnim operacijama.

Međutim izraelski piloti nisu odustajali, iz sata u sat iz dana u dan, iz meseca u mesec vršili su pritisak da je došlo vreme da sovjetski piloti nauče lekciju.

Pritisak na Moše Dajana bio je toliko jak da je on konačno dao zeleno svetlo za jednu takvu operaciju.

Plan operacije

Zamisao je bila da sa izraelskih aerodroma u blizni Sueckog kanala polete avioni Miraž 3 izraelskog RV koji su trebali biti mamac i simulirati da su izraelski avioni krenuli u napad na ciljeve sa egipatske strane kanala. Iza radarske senke na scenu bi stupili novi lovci Phantom-II koji su bili nove letelice u izraelskom RV. Piloti koji su leteli na F-4 su činili sami asovi sa velikim brojem sati naleta, pobeda u vazduhu i koji su se odlično snalazili u bliskoj borbi napsram sovjetskih pilota koji sve to nisu imali.

Bitka i okršaj na nebu iznad Sinaja dogodila je 30. jula 1970 u popodnevnim časovima. Osam aviona Miraž 3 Izraelskog RV i to po dva odeljenja premap lanu simulirali su prodor u dubinu egipatske teritorije preko kanala.

Let miraža uočili su egipatski somatrački radari P-12 i sa dežurnog operativnog cnetra naređeno je poletanje lovaca MiG-21 sa aerodroma u okolini Kaira prema Sinaju. Ono što je bilo Izraelcima upečatljivo jeste da se komunikacija između kontrolnog tornja i pilota aviona odivijala na čistom ruskom jeziku što je bio krunski dokaz da letelicama upravljaju sovjetski piloti. Zamka je bila spremna.

Sa aerodroma u okolini Kaira poletelo je ukupno 24 aviona MiG-21. Kada su se izraelskim miražima približile 21 iz radarske senke iskočili su F-4 Fantom.

Iskusni izraelski piloti navikli na Egipćane i na blisku borbu sa njima krenuli su u akciju. Najpre je usledilo raspršivanje izrelskih aviona i naterali da sovjetski piloti to isto urade. Usledila je borba 1 na 1. Bitka je trajala sveukupno dva i po minuta i sa IC raketama oborena su 4 MiG-21, dok je jedan MiG-21 oboren hicima iz avionskog topa i do od strane miraža.

Zbog gubitka letelica sa egipatskog komandnog mesta naređeno je povlačenje.

Izraelski piloti su dugo proslavljali ovaj uspeh, a tek kasnije saznalo se da su za komandama migova 21 bili sovjetski piloti.

Onio što je bilo interesantno dugo vremena se ćutalo o ovom okršaju, ali je jedili londnoski Dejli Ekspres pisao o okršaju egipatski i izraelskih aviona nad Sinajom i iz egipatskih izvora preneo ve da je bilo oboreno pet lovaca MiG-21 i da su poginula dva sovjetska pilota.

Naravno mnogi su označili da priča nije tačna, izmišljotina, ali se tek onda saznala istina.

Primirije dve države prihvatile su 7. avgusta 1970 godine.

U ratu iscrpljivanja Egipat je izgubio 113 aviona. Po tipovima to je izgledalo ovako: 68 MiG-21, 20 MiG-17, 23 SU-7 i 2 IL-28.

Izraelski gubici 16 aviona od dejstva MIG-21 kojima su upravljali sovjetski piloti. U operaciji “Kavkaz” Sovjetski Savez nagažovao je između 100 i 150 pilota i 36 lovaca MiG-21. U sukobu je izgubio 4 lovca MiG-21, a tri pilota su poginula.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *