РАЗЛИКА ИЗМЕЂУ ХРВАТСКИХ И УКРАЈИНСКИХ БРЕДЛИЈА: КРАТКО ПОРЕЂЕЊЕ

Оно што је радозналцима упало у око јесте да су хрватски Bradley M2A2 ODS за разлику од оних који су испоручени Украјини знатно сиромашнији што се тиче електронске опреме и додатног оклопа

У касарни 132. бригаде Хрватске војске у Нашицама недавно су представљена четири обновљена борбена возила пешадије Bradley M2A2 ODS од укупно 89, колико је ова суседна држава набавила од САД, чиме је започело ново поглавље у употреби америчких оклопњака у ХВ.

Поменутих 89 борбених возила пешадије Bradley M2A2 ODS су предмет донације Владе Сједињених Америчких Држава, са којом је Хрватска влада потписала уговор крајем јануара 2022. године. Финансијска вредност овог уговора износи иначе 196,4 милиона америчких долара без ПДВ-а, од чега је 51,2 милиона УСД донација владе САД-а, а 145,2 милиона УСД плаћа МОРХ у периоду од 2022. до 2027.

Од 89 донираних возила, уговорено је довођење 62 возила у оперативно стање (refurbishment), које се спроводи у компанији Ђуро Ђаковић Специјална возила д.д. (ЂЂСВ) у Славонском Броду. У компанију ЂЂСВ испоручена су укупно 44 возила, од којих је осам у 2024. доведено у оперативно стање, а која се током јануара текуће 2025. године предају 1. оклопно-механизованом батаљону “Соколови” Гардијске оклопно-механизоване бригаде ХКоВ-а.

Прва четири су предана, а преостала четири биће до краја јануара 2025.

Како је наведено, са ових осам возила спровешће се обука механичара и сталних чланова посаде борбеног возила пешадије Bradley M2A2 ODS.

Четири од осам возила користе се на фабричком полигону Киндрово за обуку механичара (FLMNET – Field Level Maintenance New Equipment Training). Први циклус обуке – 12 механичара – спроведен је од 30. октобра до 20. децембра 2024, а други циклус почео је 7. јануара 2025. и трајаће до 5. марта 2025. Обуку спроводе сертификовани инструктори компаније BAE Systems, а укупно ће бити обучено 48 механичара у четири циклуса.

Преостала четири возила користе се за спровођење првог циклуса обуке сталних чланова посада возила (OPNET – Operator New Equipment Training), који ће се спровести од 14. јануара до 12. марта 2025. Обука започиње преузимањем возила у касарни „132. бригаде ХВ“ у Нашицама, а обуку спроводе сертификовани инструктори компаније BAE Systems.

Испоруке преосталих борбених возила пешадије Bradley M2A2 ODS батаљону “Соколови” спровешће се постепено током 2025. и 2026. године, а циљ је да сва возила буду комплетирана и доведена у оперативно исправно стање до краја 2026. године.

Оно што је радозналцима упало у око јесте да су хрватски Bradley M2A2 ODS за разлику од оних који су испоручени Украјини знатно сиромашнији што се тиче електронске опреме и додатног оклопа.

Разлика између хрватске и украјинске верзије је у следећем:

Прва четири IFV M2A2 ODS ремонтована у погону Ђуро Ђаковић су заправо основна варијанта ODS-а, опремљена интегрисаном нишанском справом (ISU) са 1Gen FLIR и ELRF.

У поређењу са украјинским M2A2 ODS-SA, хрватском M2A2 ODS недостаје побољшани подсистем Bradley Acquisition (IBAS) са другом генерацијом FLIR-а стабилисан, а такође недостаје и Driver’s Vision Enhancer (DVE) монтиран на предњем делу тела БВП.

Командир возила има своје место на десној страни куполе, лево је нишанџија и оба имају уграђену осматрачко-нишанску справу са дневно-ноћном термалном камером, што омогућава употребу по дану, у диму и магли укључујући и сопствену димну завесу.

Командир околину око возила може да посматра кроз перископе на крову куполе, а слична је као код тенка Abrams. Може да се отвори напред или хоризонтално у висину толико да командир осматра околину двогледом, при чему је његова глава у потпуности осигурана од метака, снајпериста или гелера граната.

Главно наоружање верзије M2 је топ M242 калибра 25 мм Bushmaster, спрегнути митраљез M240, бацачи димних кутија и двоструки лансер противоклопних ракета TOW.

Топ калибра 25 мм је стабилисан у обе равни што му омогућава пуцање у покрету појединачно или рафално до 200 метака у минуту. Нормални рафал је 4-6 пројектила. У возилу налази се 75 оклопно пробојних граната APDS-fs и 225 експлозивних пројектила HE. Користи се главна граната M919DU од осиромашеног уранијума, а у употреби је граната M791 са волфрамовим зрном.

Верзија гранате са осиромашеним уранијумом може да пробије 30 мм челика под углом од 60 степени на даљини од 2.000 метара.

Пробојност омогућава елиминацију не само оклопних транспортера и возила Истока и Запада, него и пробијање оклопа тенка Т-55 и Т-62 у свим верзијама.

Иначе Хрватска војска је тренутно корисник три типа противоклопних ракета TOW на Bradley-у, Hellfire на хеликоптеру OH-58 Kiowa и израелски SPIKE на борбеном оклопном возилу точкашу PATRIA AMV.

Bradley-јев оклоп је мешавина челика и алуминијумских плоча (Алуминијум 5083 са додатком цинка и магнезијума). Алуминијум пре свега зато што је лак материјал и због саме конструкције легуре и тежег пробијања. Верзија легуре алуминијума No 7039 показала се као одлична заштита од пројектила испаљених из аутоматске пушке. Анализом уништених Bradley-а касније се дошло до података да на боку Bradley има ламиниране плоче дебљине 25 мм високе чврстоће са међусобним размаком од 1,54 мм, а укупно су плоче удаљене 8,89 мм од основне алуминијумске конструкције возила. Заштита основног оклопа Bradley-а била је на нивоу совјетског BMP-2.

Каснијим модернизацијама уведена је додатна заштита спреда и изнутра где су уграђене кевларске плоче за пресретање делова граната приликом пробијања оклопа. На бокове и предњи део постављен је ERA оклоп који је урађен у сарадњи са израелском фирмом Rafael, и то 1993. године. ERA оклоп је избрисао у потпуности стрелачке нише које су биле на возилу. Додатни оклоп повећао је тежину возила за 20 одсто.

Највећа разлика је била и у погледу оптике, посебно ноћне ISU са топлотно осматрачком или CCD технологијом и могућност дневно-ноћне употребе са појачивачем светла.

Тело M2A2 ODS Bradley направљено је од слојевите алуминијумске структуре са уметнутим панцирним плочама. Има предњи коси део, раван кров и издигнут задњи део за пешадију.

Кров возила и подвозје израђени су од титанијума. Са предње стране и на боковима постављен је експлозивно реактивни оклоп. Купола је од панцирног челика и титанијума.

Комбинација алуминијума и титанијума смањује тежину возила уз задовољавајући ниво заштите, што омогућава заштиту од погодака гранате калибра 30 мм, док је пре тога отпорност била највећа до калибра 14,5 мм.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *