Ono što je radoznalcima upalo u oko jeste da su hrvatski Bradley M2A2 ODS za razliku od onih koji su isporučeni Ukrajini znatno siromašniji što se tiče elektronske opreme i dodatnog oklopa
U kasarni 132. brigade Hrvatske vojske u Našicama nedavno su predstavljena četiri obnovljena borbena vozila pešadije Bradley M2A2 ODS od ukupno 89, koliko je ova susedna država nabavila od SAD, čime je započelo novo poglavlje u upotrebi američkih oklopnjaka u HV.
Pomenutih 89 borbenih vozila pešadije Bradley M2A2 ODS su predmet donacije Vlade Sjedinjenih Američkih Država, sa kojom je Hrvatska vlada potpisala ugovor krajem januara 2022. godine. Finansijska vrednost ovog ugovora iznosi inače 196,4 miliona američkih dolara bez PDV-a, od čega je 51,2 miliona USD donacija vlade SAD-a, a 145,2 miliona USD plaća MORH u periodu od 2022. do 2027.
Od 89 doniranih vozila, ugovoreno je dovođenje 62 vozila u operativno stanje (refurbishment), koje se sprovodi u kompaniji Đuro Đaković Specijalna vozila d.d. (ĐĐSV) u Slavonskom Brodu. U kompaniju ĐĐSV isporučena su ukupno 44 vozila, od kojih je osam u 2024. dovedeno u operativno stanje, a koja se tokom januara tekuće 2025. godine predaju 1. oklopno-mehanizovanom bataljonu “Sokolovi” Gardijske oklopno-mehanizovane brigade HKoV-a.
Prva četiri su predana, a preostala četiri biće do kraja januara 2025.
Kako je navedeno, sa ovih osam vozila sprovešće se obuka mehaničara i stalnih članova posade borbenog vozila pešadije Bradley M2A2 ODS.
Četiri od osam vozila koriste se na fabričkom poligonu Kindrovo za obuku mehaničara (FLMNET – Field Level Maintenance New Equipment Training). Prvi ciklus obuke – 12 mehaničara – sproveden je od 30. oktobra do 20. decembra 2024, a drugi ciklus počeo je 7. januara 2025. i trajaće do 5. marta 2025. Obuku sprovode sertifikovani instruktori kompanije BAE Systems, a ukupno će biti obučeno 48 mehaničara u četiri ciklusa.
Preostala četiri vozila koriste se za sprovođenje prvog ciklusa obuke stalnih članova posada vozila (OPNET – Operator New Equipment Training), koji će se sprovesti od 14. januara do 12. marta 2025. Obuka započinje preuzimanjem vozila u kasarni „132. brigade HV“ u Našicama, a obuku sprovode sertifikovani instruktori kompanije BAE Systems.
Isporuke preostalih borbenih vozila pešadije Bradley M2A2 ODS bataljonu “Sokolovi” sprovešće se postepeno tokom 2025. i 2026. godine, a cilj je da sva vozila budu kompletirana i dovedena u operativno ispravno stanje do kraja 2026. godine.
Ono što je radoznalcima upalo u oko jeste da su hrvatski Bradley M2A2 ODS za razliku od onih koji su isporučeni Ukrajini znatno siromašniji što se tiče elektronske opreme i dodatnog oklopa.
Razlika između hrvatske i ukrajinske verzije je u sledećem:
Prva četiri IFV M2A2 ODS remontovana u pogonu Đuro Đaković su zapravo osnovna varijanta ODS-a, opremljena integrisanom nišanskom spravom (ISU) sa 1Gen FLIR i ELRF.
U poređenju sa ukrajinskim M2A2 ODS-SA, hrvatskom M2A2 ODS nedostaje poboljšani podsistem Bradley Acquisition (IBAS) sa drugom generacijom FLIR-a stabilisan, a takođe nedostaje i Driver’s Vision Enhancer (DVE) montiran na prednjem delu tela BVP.
Komandir vozila ima svoje mesto na desnoj strani kupole, levo je nišandžija i oba imaju ugrađenu osmatračko-nišansku spravu sa dnevno-noćnom termalnom kamerom, što omogućava upotrebu po danu, u dimu i magli uključujući i sopstvenu dimnu zavesu.
Komandir okolinu oko vozila može da posmatra kroz periskope na krovu kupole, a slična je kao kod tenka Abrams. Može da se otvori napred ili horizontalno u visinu toliko da komandir osmatra okolinu dvogledom, pri čemu je njegova glava u potpunosti osigurana od metaka, snajperista ili gelera granata.
Glavno naoružanje verzije M2 je top M242 kalibra 25 mm Bushmaster, spregnuti mitraljez M240, bacači dimnih kutija i dvostruki lanser protivoklopnih raketa TOW.
Top kalibra 25 mm je stabilisan u obe ravni što mu omogućava pucanje u pokretu pojedinačno ili rafalno do 200 metaka u minutu. Normalni rafal je 4-6 projektila. U vozilu nalazi se 75 oklopno probojnih granata APDS-fs i 225 eksplozivnih projektila HE. Koristi se glavna granata M919DU od osiromašenog uranijuma, a u upotrebi je granata M791 sa volframovim zrnom.
Verzija granate sa osiromašenim uranijumom može da probije 30 mm čelika pod uglom od 60 stepeni na daljini od 2.000 metara.
Probojnost omogućava eliminaciju ne samo oklopnih transportera i vozila Istoka i Zapada, nego i probijanje oklopa tenka T-55 i T-62 u svim verzijama.
Inače Hrvatska vojska je trenutno korisnik tri tipa protivoklopnih raketa TOW na Bradley-u, Hellfire na helikopteru OH-58 Kiowa i izraelski SPIKE na borbenom oklopnom vozilu točkašu PATRIA AMV.
Bradley-jev oklop je mešavina čelika i aluminijumskih ploča (Aluminijum 5083 sa dodatkom cinka i magnezijuma). Aluminijum pre svega zato što je lak materijal i zbog same konstrukcije legure i težeg probijanja. Verzija legure aluminijuma No 7039 pokazala se kao odlična zaštita od projektila ispaljenih iz automatske puške. Analizom uništenih Bradley-a kasnije se došlo do podataka da na boku Bradley ima laminirane ploče debljine 25 mm visoke čvrstoće sa međusobnim razmakom od 1,54 mm, a ukupno su ploče udaljene 8,89 mm od osnovne aluminijumske konstrukcije vozila. Zaštita osnovnog oklopa Bradley-a bila je na nivou sovjetskog BMP-2.
Kasnijim modernizacijama uvedena je dodatna zaštita spreda i iznutra gde su ugrađene kevlarske ploče za presretanje delova granata prilikom probijanja oklopa. Na bokove i prednji deo postavljen je ERA oklop koji je urađen u saradnji sa izraelskom firmom Rafael, i to 1993. godine. ERA oklop je izbrisao u potpunosti strelačke niše koje su bile na vozilu. Dodatni oklop povećao je težinu vozila za 20 odsto.Najveća razlika je bila i u pogledu optike, posebno noćne ISU sa toplotno osmatračkom ili CCD tehnologijom i mogućnost dnevno-noćne upotrebe sa pojačivačem svetla.
Telo M2A2 ODS Bradley napravljeno je od slojevite aluminijumske strukture sa umetnutim pancirnim pločama. Ima prednji kosi deo, ravan krov i izdignut zadnji deo za pešadiju.
Krov vozila i podvozje izrađeni su od titanijuma. Sa prednje strane i na bokovima postavljen je eksplozivno reaktivni oklop. Kupola je od pancirnog čelika i titanijuma.
Kombinacija aluminijuma i titanijuma smanjuje težinu vozila uz zadovoljavajući nivo zaštite, što omogućava zaštitu od pogodaka granate kalibra 30 mm, dok je pre toga otpornost bila najveća do kalibra 14,5 mm.