Problemi muče britansku flotu na sve strane. Od nedostatka ljudstva, zbog koje su dosta borbeno sposobne fregate povučene, do stalnih tehničkih problema na brodovima Kraljevske mornarice – takva je trenutna situacija u britanskoj mornarici.
Četiri fregate Type 23, uključujući Monmouth, Montrose, Westminster i Argyll, povučene su iz upotrebe bez zamene. Takođe, fregata Northumberland, prebačena je u centar za podršku fregati Babkok u Davenportu u martu ove godine.Po svemu sudeći, početna inspekcija i otkrivanje kvara na Northumberland su pokazali razočaravajuće rezultate, a popravke na brodu još nisu započele. Verovatno neće početi, s obzirom na to da renoviranje Iron Duke od 103 miliona funti takođe nije završeno. Planiraju da ga otpišu sledeće godine.
Bilo je planirano da “čelični vojvoda” (Iron Duke) bude opremljen sonarnim sistemom S2087 sa broda Westminster, ali se ne zna da li je takva “rokada” napravljena ili je ostala samo na papiru. Britanci su zaključili, da nema smisla trošiti tako velike sume na brod kome je ostalo još samo dve-tri godine aktivne službe.
Fregata Lancaster bi trebala da bude povučena 2025-26. godine. To je najstariji preostao brod Type 23 i bio je u Persijskom zalivu tri godine. Njegovo stanje verovatno nije najbolje i nema smisla da ga se popravlja. Bio je zaključak komisije.
Fregata Richmond je trebala da zameni Lancaster, ali je neplanirani odlazak za Crveno more verovatno ozbiljno odložila zamenu. Kada se Lancaster vrati iz Persijskog zaliva, verovatno će biti povučen iz upotrebe.
Fregata Kent se trenutno priprema za održavanje sa zamenskim PGMU. S obzirom na to koliko dugo takve popravke obično traju, možemo pretpostaviti da se skoro neće vratiti u upotrebu.
U zavisnosti od toga kada Kent bude poslat na remont i šta će se desiti sa HMS Northumberland, broj fregata bi potencijalno mogao biti smanjen na samo sedam brodova 2026. godine, od kojih će samo pet zapravo biti operativno.
Novi brodovi kasne
Fregate Type 26 Glasgow i Type 31 Venturer trebale bi da uđu u službu krajem 2027. godine ili početkom 2028. godine. Međutim, koliko je to realno, teško je reći. Venturer još nije čak ni porinut, iako se kaže da su trup i pogonski sistem u visokom stanju završenosti.
Međutim, postoje problemi. Prvo, cena brodova je bila značajno potcenjena prilikom sklapanja ugovora, što je dovelo do sukoba između kompanije Babcock ( Babcock International) i Admiraliteta. Graditelji traže dodatni novac, ali admirali ne žele ili ne mogu da ga daju. Spor su pokušali da reše vansudskim putem, ali ga još nisu rešili.
Drugo, kao što je ranije rečeno, brodovi nisu bili pravilno naoružani za svoju veličinu i deplasman. Navodi se problem o ugradnje američkog vertikalnog lansera Mk. 41 (Mark 41 Vertical Launching System) Međutim, prve dve fregate, „Venturer“ i „Active“, već su u takvom stepenu završetka da ne dozvoljavaju izmene bez ozbiljnijih intervencija, što, naravno, niko neće učiniti, jer će se troškovi značajno povećati.
Američki lanseri će se verovatno pojaviti na poslednja tri broda, a prvi će ih dobiti tokom velikog remonta, odnosno uskoro. To znači da će operativni oficiri Admiraliteta morati da uzmu u obzir takve karakteristike ovih brodova prilikom planiranja borbenih službi.
Pretpostavlja se da će nove fregate Type 26 i Type 31 ulaziti u službu godišnje, po jedan brod svakog tipa. Teško je reći koliko je to realno; Do 2033-34. godine, sve fregate Type 26 i Type 31 bi trebale da budu u upotrebi, a poslednje dve fregate Type 23 bi trebale da budu povučene iz upotrebe. Međutim, ovo je prilično daleka perspektiva.
Postoje još hitniji problemi. Veliki istočni krstaški rat Kraljevske mornarice planiran je za sledeću godinu. Ako je više-manje jasno sa nosačima aviona, onda postoje veliki problemi u prateće brodove.
Neophodni su najmanje jedan razarač, dve fregate i višenamenska nuklearna podmornica. Uzimanje dve od pet fregata je nekako pogrešno. Tehničko stanje podmornica klase Astute takođe izaziva velike sumnje. Jedna od njih čeka popravku u Devonportu. Ostale napuštaju bazu veoma retko i na kratko.
Čak je i podmornica SSBN Dreadnought otišla da testira novo torpedo, iako je mnogo razumnije sačuvati daleko od beskonačnog resursa ne tako nove SSBN i takav zadatak poveriti relativno novim višenamenskim podmornicama Da li će jedna od novih podmornica moći da izdrži višemesečno putovanje od hiljadu milja je, naravno, zanimljivo pitanje.
Nešto je takođe pošlo naopako sa brodovima za snabdevanje. Nema jasnih informacija o tRFA Fort Victoria. Ona će zvanično učestvovati. Nezvanično, rđa uza zid bez ikakve popravke. Posada je bila delimično raspoređena među onim brodovima koji su bili u plovidbi.
Jedan od četiri relativno nova broda iznenada je povučen iz upotrebe bez ikakvog objašnjenja. Za dugu kampanju potreban je najmanje jedan, a najbolje dva, jer motori troše dizel gorivo brzo. Ili „puzati“ od luke do luke, ali ovo uopšte neće biti kraljevski.
Podsećamo da će 2035. godine, za 10 godina, isteći predviđeni radni vek Dreadnought i Astute. I njih treba menjati, a zamenu je trebalo da počne da se priprema još juče. Ovo je surova britanska realnost. A kako će se Njihova Gospodstva „izvući“ iz svega ovoga, teško je pretpostaviti.
A šta bi na to rekao veliki admiral Lord Nelson, da je živ?
Izvucice se oni. Pocnu 2 do 3 rata, zarade 20 tak milijardi dolara i eto brodova.
Nema ni potrebe da popravljaju brodoce, Rusi će to očas rešiti.