Сви оперативни ловци МиГ-29 налазили су се у ваздухопловној бази Ал-Сувајда Запад
Израелска борбена авијација 9. децембра извела је масовни напад на аеродром на коме су се налазили сиријски борбени авиони МиГ-29.
Иначе сви оперативни ловци МиГ-29 налазили су се у ваздухопловној бази Ал-Сувајда Запад у капонирима и на стајанкама и сви су елиминисани у кратком и ефикасном нападу.
🚨 Breaking: Israel 🇮🇱 destroyed all Syria's 🇸🇾 MiG-29 aircrafts pic.twitter.com/QvPdpc95di
— Dr. Eli David (@DrEliDavid) December 9, 2024
Главни задатак израелске авијације био елиминација потенцијале претње да сиријски пилоти промене страну и употребе авијацију портив Израела, иако ти авиони ни фактички не могу да се носе са израелски Ф-31И Адир, Ф-15И и Ф-16И као и пилотима који имају више од 200 сати налета.
🚨 دمر العدو الإسرائيلي 🇮🇱 جميع مقاتلات MiG-29 السورية 🇸🇾
بالإضافة إلى الرادارات والدفاعات الجوية ومستودعات الأسلحة. pic.twitter.com/EkMPBbKO53— TACTIX (@TactixMilitary) December 9, 2024
Међутим, ови авиони би сигурно били искориштени за удар на земаљске циљеве, пре свега цивилне. Отуда је наређена и комплетна елиминација РВ Сирије.
Сирија је први пут добила МиГ-29 током 1980-их година 20 века као део совјетске војне помоћи. Сиријска влада је набавила око 48 борбених авиона, мешавину једноседа МиГ-29А и двоседа за обуку МиГ-29УБ, од Совјетског Савеза, а они су званично ушли у службу 1989.
Касније, након краја Хладног рата, Сирија је наставила да набавља ове авионе од Русије и других земаља. Првобитни МиГ-29 су били старији модели, али су се током времена модернизовали, углавном уз помоћ Русије. Сирија је користила различите верзије МиГ-29 авиона, укључујући:
МиГ-29А/UB (стандардни модел)
Ова верзија је базни модел који је ушао у употребу у Сирији током 1980-их. Ти авиони су били опремљени за извођење ваздушних борби и напад на земљске циљеве.
Почев од 2011, Сирија је такође почела да унапређује МиГ-29, укупно око 20 авиона, уз помоћ МиГ-а у Русији, на конфигурацију сличну у неким аспектима модернизованом МиГ-29СМ. МиГ-29СМ са једним седиштем заснован је на ранијем МиГ-29С. Како би довео сиријске авионе до стандарда уопште сличних МиГ-29СМ, МиГ је наводно развио нови пакет заснован модернијем Н019МЕ пулс-доплер радару, већим укупним капацитетима носивости, побољшаним навигационим и комуникационим системима и надограђивани екрани у кокпиту.
Један модернизовани МиГ-29 срушио се у марту 2020 године на првом пробном лету. Том приликом један пилот је погинуо.
Сирија је располагала са две оперативне ексадриле са ловцима МИГ-29 који су са две ескадриле ловаца МИГ-23 била кичам одбране и чувања државе и заштите неба изнад Дамаска. У питању је била бројка од 30 оперативних ловаца МиГ-29
Улога МиГ-29 у сиријском грађанском рату
Сирија је само ретко користила своје МиГ-29 у текућим борбама, користећи их повремено за извођење ограничених удара својим топовима и невођеним ракетама. Сиријско ратно ваздухопловств није послало ниједан од својих Фулкурма или било које друге борбене авионе, да покушају да се упусте у борбу са израелским авионима који су изводили нападе на циљеве на земљи последњих година. У неким случајевима, наводно су сиријски МиГ-29 су били ангажовани против израелских ваздушних удара, али за то доказа нема.
Постоји извештај да је пар израелских Ф-15Ц оборио два сиријска упоришта у јуну 1989, али то никада није потврђено. Израелске и сиријске власти су демантовале извештаје о скоро идентичном случају који укључује још један пар Ф-15Ц и обарању још два МиГ-а 29 2001. Сиријски побуњеници су 2018. такође рекли да су оборили сиријски МиГ-29, али ово није никада потврђено.
Проблеми са оперативношћу авиона
Проблеми са одржавањем и дефицит са резервним деловима понекад су били изазови за сиријске авионе, што је утицало на оперативност МиГ-29 током рата. Један део авиона је био модернизован од стране Русије на стандард МиГ-29СМ. Иако су неки авиони били модернизовани, стара опрема и ограничени ресурси земље чине их подложним отказима и мањој ефикасности и инфериорности ловаца са којим располажу Израел и Турска као што су Ф-16, Ф-35, и Ф-15, били су у значајној надмоћи од радара, електорнике до ракета ваздух-ваздух и ваздух земља са чиме се МиГ-29 ма колико га ми волели није могао да се мери.