Испорука ,,Газела” Либијској националној армији открива изазове у контроли извоза оружја

Најмање четири војна хеликоптера типа „Gazelle“ (SA-342) извезена су из Јужне Африке и испоручена Либијској националној армији (ЛНА) којом командује генерал Калифа Хафтар. Ова испорука директно се супротставља међународном ембаргу на увоз оружја у Либију, који је и даље на снази.

Модус операнди: ,,Тихи” извоз преко трећих земаља

Према извештајима јужноафричких медија, хеликоптери су „тихо“ напустили земљу током претходна два месеца чартер летовима руског теретног авиона Иљушин Ил-76 са међународног аеродрома Лансерија. Планови лета наводно показују да је званично одредиште био Аман у Јордану, након заустављања на допунско гориво у Најробију. Међутим, стварна дестинација био је Бенгази у Либији, где су хеликоптери већ виђени у лету.

Порекло кријумчарења: Цивилни параван

Четири „Gazelle“ су наводно биле део групе демилитарисаних хеликоптера који су доведени у Јужну Африку и неколико пута мењали цивилне власнике. Наводно их је купила приватна компанија, а затим продала Хафтаровим снагама. По доласку у Либију, хеликоптерима је враћен борбени капацитет: поново је уграђен оклоп и митраљези на вратима. Јужноафричке регистрације на њима замењене су налепницама са либијском заставом.

Правни пропусти: Законска рупа у санкцијама

Експерти истичу да је овај случај илустрација кључне слабости режима санкција.
„Могло би се тврдити да они који су испоручили ове хеликоптере ЛНА крше ембарго, чак и ако су то цивилни/демилитаризовани хеликоптери и наоружани тек по доласку“, изјавио је Дарен Оливије, директор Афричке одбрамбене ревизије.
Међутим, пошто су хеликоптери били регистровани као цивилни и демилитарисани, вероватно нису потпали под јужноафричке прописе о контроли извоза оружја. То значи да није постојао законски захтев за проверу коначног корисника, што је омогућило њихово кријумчарење.

Реакције власти: Преиспитивање без одговора

Јужноафричко Министарство саобраћаја наводно „преиспитује“ све летове авиона Ил-76 ове године како би утврдило обим ове операције. Јужноафричка управа за управљање границама одбила је да коментарише случај.

Шире импликације: ЕУ и даље у проблемима са Либијом

Овај инцидент осветљава континуиране изазове у спровођењу ембарга на оружје за Либију. Истовремено, извештаји са стране указују да и Италија и амбасадор ЕУ лобирају за преусмеравање заплењеног терета војних возила (који је такође био намењен ЛНА) са холандског брода „Мердијк“, заплењеног у оквиру операције ЕУ „Ирини“. Тренутни предлог је да се тај терет, уместо ЛНА, упути у Триполи.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *