МИГ-29СМ У НАОРУЖАЊУ ВОЈСКЕ СРБИЈЕ

На приказу оспообљености и опремљености Војске Србије „Гранит 2023“ која је одржана на Војном аеродрому „пуковник-пилот Миленко Павловић“ у Бтајници у суботу 22.априла 2023. запажену улогу имали су и борбени авиони МиГ-29СМ који представљају кичму ловачке авијавие Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије. Осим у летачком делу , авион са комплетним ракетним наоружањем приказан је и на статичком делу изложбе.
Иначе прва промоција модернизованих српских мигова МиГ-29СМ била је прошле година на војној вежби „Штит 2022“ поводом дана Војске Србије који је био и тад звезда и око кога се јавност како домаћа, тако и инострана фокусирала.

На статичком делу изложбе поред МиГ-29 СМ биле су изложене ракете ваздух-ваздух и ваздух земља, гравитационе авио бомбе, неовђена ракетна зрна и допунски носачи горива.

РВ и ПВО Војске Србије тренутно у наоружању има укупно 14 борбених авиона МиГ-29СМ у три верзије 9.12; 9.13 и двоседе 9,51. Ради се о 4 ловца који су били у наоружању Војске Србије, шест који су 2017. стигли у оквиру донације, ремонтовани и модернизовани на стандард СМ и четири МиГ-29 које је Србији донирала Белорусија, а који су прво ремонтовани, а онда и модернизовани у 558. ремонтоном заводу Барановичи. Ти борбени авиони испоручени су 6. јуна 2021. године Србији.

Комплетни ремонт и модернизација српских мигова рађено је у сарадњи са компанијом РСК МиГ. Захвати ремонта и модернизације укључивали су мотор РД 33 серије 3, радар Жук МЕ домета 120 км.

О српским миговима се до тад није чуло осим што су обележили повремено својим појављивањима на војним вежбама или прелетима. Посебно су били ангажовани од кад је почео рат у Украјини кад је државна авио компанија била под налетом лажних дојава о бомбама па су српски мигови морали да прате путничке авиони од уласка у српски ваздушни простор до слетања на аеродром Никола Тесла у Сурчину.

Такође, интересантно је да је током преноса уживо на државној телевизији био приказан и копкит МиГ-29.

Ново наоружање за МиГ-29СМ Ракета ваздух-земља Х-29Т

На статичком делу изложбе од новог наоружања за српске мигове 29 приказана је ракета Х-29 (НАТО ознака АС-14 Кедге).

У питању је ракета средњег домета ваздух-земља, која може бити са ласерским или телевизијским вођењем коју производи фирма Вимпел. Поменута ракета припада трећој генерацији тактичких ракета чији развој је почео средином 1970-тих година прошлог века, а у оперативној употреби налази се од почетка 1980 тих година 20. века. Ракета је пројективана по аеродинамичкој шеми патка и конструктивно унифицирана са ласерском верзијом ове ракете. Сигнал навођења се остварује мерењемугла циља и угаоне брзине линије визирања, По одвајању ракете од авиона аутономно управљање обезбеђује лет ракете са константним углом пропињања. После те фазе управљање ракете прелази на пасивно телевизијско самонавођење по методи пропорцијалног зближавања. Извршени захват, као и за све време лета ракете може да се прати преко дисплеја у кабини авиона.

Ракета је намењена за уништавање оптички видљивих циљева на копну и мору, укључујући и објекте који су заштићени попут армирано-бетонских склоништа, али и за напад на објекте инфраструктуре попут мостова друмских и железничких, индустријских погона, али и полетно-слетних стаза, али и бродова.

Ракета Х-29Т има исти облик као и ласерски вођена ракета, само што јој је измењен облик носа због смештаја специфичне главе за навођење. Тежина ове ракете износи 680 кг. Уграђена је и бојева глава тежине 317 кг. Иначе ова ракета има четири мала непокретна стабилизатора на самом носу и четири делта крила на крају ракете.

Ову ракету могу да носе углавном сви руски борбени авиони Су-24М, Су-25 ТМ, СУ-27М, МиГ-29 СМ, СМТ, Миг-35, СУ-30, Су-34 и Су-35.

Тактичко технички подаци

Димензије: дужина 3,87 м, пречник 0,38 м, размах крилаца 1,1 м

Стартна маса 680 кг

Бојева глава 317 кг

Вођење пасивни ТВ систем, са кружном грешком одступања од циља 2-3 м

Минимална даљина гађања 2 км, а максимална 10 км

Ракета Р-77

Ради се о ракети ваздух-ваздух средњег домета намењна за уништавање циљева у ваздушној борби без визуелног контакта са непријатељским авионима дању, ноћу и у свим метео условима при актвном електорнском дејству противника. Ова ракета развијена је као конкуренција западној ракети АМРААМ АИМ-20. Ова ракетапрепознатљива је по томе што има карактеристичне репне мрежасте стабилизационе површине, које јој омогућавају високу стабилност и прецизност при свим брзинама лета. У серијској производњи ова ракета се налази од 1992 и са њом су наоружани сви руски борбени авиони од СУ-27 до Су 35 и ловца 5. генерације Т-50, МиГ-31, фамилија ловаца МиГ-29. Систем вођења ове ракете комбинован има активно радарско самонавођење и инерцијални навигациони систем радио корекцијом.

Тактичко технички подаци о ракети

Димензије: дужина 3,6 м, пречник 0,2 м размах крилаца 0,75 м

Стартна маса 175 кг

Бојева глава 21 кг

Ране верзије ове ракете имале су домет до 50 км, касније до 90, а модернизована верзија коју има и Србија Р-77М до 100 км.

Р-27ЕР

Ова ракета је позната и као АА-10 Аламо. Наиме реч је о ракети ваздух-ваздух за борбу ван визуленог домета и у блиском маневарском ваздушном боју дању, ноћу и у свим метео условима. Развој ове ракете почео је 1970-тих година 20 века. Днас постоји пет типова ових ракета, а РВ и ПВО ВС у свом наоружању на модернизованим миговима има верзију Р-27ЕР познату и као Аламо Ц дугог домета са полуактивним радарским самонавођењем.

Тактичко технички подаци

Димензије: Дужина 4,78 м, пречник 0,26 м размах крилаца 0,97 м

Стартна маса 355 кг

Бојева глава 39 кг

Максимална даљина гађања 70 км, минимална 500м