Лака оклопна возила JLTV Oshkosh од октобра 2020. године почела су полако да стижу на Балкан и заузимају значајно место у појединим армијама. Прва држава која је примила ова лака оклопна возила JLTV Oshkosh била је Црна Гора, годину дана касније Словенија, а од јула 2022. и Северна Македонија. Словенија ја са њима требала да опреми средњу батаљонску борбену групу.
Овде ћемо укратко представити ова возила кроз уопштену причу, а онда у наредном периоду ћемо приказати детаљно црногорска и словеначка JLTV Oshkosh.
Серија сукоба ниског и високог интензитета у које су ушле Сједињене Америчке државе после 11. септембра указале су да лако оклопна патролна возила популарни HMMWV не задовољавају услове какви владају у нелинеарним сукобима натерале су америчку војску да затражи ново возило које ће одговарати потребама америчке војске.
Због тога је америчка копнена војска и Корпус морнаричке пешадије (Маринци) покренуо програм заједничког лаког тактичког возила (Joint Light Tactical Vehicle – JLTV). Програм је требало да обезбеди ново лако оклопно возило масе од седам до десет тона које ће пружати бољу заштиту и издржљивост од Хамвија и истовремено бити лакше и покретљивије од МРАП-ова. Нови је дизајн такође требао да обезбеди довољно електричне енергије за све већи број уређаја који се уграђују у возила.
Победу на конкурсу однела је фирма Oshkosh Defense који је добио посао производње 16 901 возила L-ATV од 2018. до 2022. године у вредности од 6,7 милијарди долара. Процењује се да ће укупна вредност посла с досадашњим трошковима и будућим набавкама могле достићи број од 55 000 возила до 2040. године у вредности од 30 милијарди долара, Осхкосх је тиме постао доминантни снабдевач америчке војске тактичким возилима.
Нова верзија L-ATV слична је Oshkosh МРАП – у M-ATV с тим да има 30 посто мању масу. Упоређујући ове верзије код Л-АТВ она износи девет, а код М-АТВ 14, 7 тона. Основни погон верзије L-ATV је дизел мотор Дурамаx В8 компаније DMAX ( Joint venture у власништву Генерал Моторса и Исузуа), с дигиталним управљањем и намерно смањеном снагом како би се повећала поузданост, трајност и осигурао капацитет за будуће модернизације. Произвођач наводи да је верзија L-ATV 70 посто бржа у савладавању тешког терена. Као алтернатива нуди се и дизел-електрични мотор ПроПулсе који штеди гориво и обезбежује до 70кW електричне енергије.
Верзија L-ATV има оклопну заштиту чији основ чини оклопљена капсула која се смешта у модуларну кабину. Верзија L-ATV нема носећи рам.
Произвођач нуди две основне верзије: прва двосед, вишенаменска платформа (ЈЛТВ-УТЛ Утилитy), 2300 кг носивости, намењена за логистику и као основа за уградњу различитих система.
Друга је верзија има четири седишта и тежине 1.600 килограм са две платфоме, једне опште намене (ЈЛТВ-ГП односно Генерал Пурпосе) и носач борбених система за блиску борбу JLTV-CCWC (Close Combat Weapons Carrier).
Остави коментар