Ф-16 ЗА УКРАЈИНУ: Анализирамо да ли Кијев има пилоте и са којих аеродрома ће летелице полетати?

Фото: Андреј Млакар

Прича око предаје ловачких авиона Ф-16 Украјини се све више захуктава како дани одмичу од када је „Коалиција Ф-16“ добила зелено светло од америчког председника Џо Бајдена да САД немају ништа против да еврпске земље које поседују тај чувени ловац НАТО пакта га уступе Кијеву.

Одмах се кренуло са причом о обуци пилота, па се тако могло сазнати да неки извори из америчке безбедносне заједнице на основу обуке два пилота како се испоставило на симулаторима у Тусону у Аризони, а не на правим авионима, указује да су само 4 месеца довољна за преобуку пилота, који су до јуче летели на ловцима руске производње Су-27 и МИГ-29, а можда и на јуришницима СУ-24 и Су-25.

Међутим, већ се поново активирала и теорија о томе да би се за потребе Украјине, могли регрутовати пензионисани пилоти са Запада који су летели на ловцима Ф-16, с чиме заправо они поседују теоријско, али и практично знање, време обуке је знатно скраћено, познају оружане системе, ефикасну експлоатацију летелице. У преводу само им је потребна рутина и могли би рећи компјутерским речником „ап грејд“ да крену у окршај са руским пилотима, а судећи по друштвеним мрежама неке већ сврбе прсти да се укључе у борбу.

Исто важи и за механичаре, с обзиром да украјински нису до сад никада имали исукуства са западним ловцима, које и нису имали у свом наоружању. Одржавање мотора, радара, електорнике све то изискује време, труд и знање, а с обзиром да је у Украјини рат утолико је теже посаде обучити да на ефикасни начин врше оправку и одржавање.

Фото Андреј Млакар

Још једна битна ставка је инфраструктура на самим украјинским аеродромима, која ни пре рата није била сјајна, а с обзирома да су неки аеродроми ракетирани и то је упитно постало. За сада није познато да ли Украјина већ ради на прилагођавању полетно слетних стаза и смештајних капацитета за прихват и смештај Ф-16.

О томе колике су украјинске потребе цифре су различите. Јуриј Игнат портпарол украјинског ратног ваздухопловства наводи да је у питању 12- 18 борбених авиона. У питању је заправо један ексадрила ловаца, што је занемарљиво с обзиром да се спекулисало од 48 до преко 70 летелица.

Игњат иначе сматра да ће Ф-16 омогућити победу Кијева у рату, јер би ове летелице према њему могле да обезбеде покривање области које су ван домета противваздушних ракета.

Фото: Андреј Млакар

„Потребни су нам Ф-16 да постану саставни део противваздушне одбране. Ови ловци могу да гађају циљеве у ваздуху како са великих тако и малих висина“, додао је Игњат, додајући да ови авиони могу да буду и носачи савременог наоружања.

Иначе Игњат се дотакао и ангажовања страних пилота за управљање украјинским Ф-16.

Према његовим речима, страни држављани могу да постану пилоти или запослени у ваздухопловном инжењерском штабу, ако имају одговарајуће војно занимање.

Он је такође приметио да је од почетка руске инвазије на хиљаде људи контактирало украјинско ваздухопловство.

„Било је много људи повезаних са авијацијом. Реч је о Украјинцима који раде у иностранству на разним врстама ваздухопловне опреме. Сви су понудили своју помоћ за одбрану Украјине. Међу њима је било и држављана других држава“, рекао је Игњат.

Портпарол је додао да у овом тренутку украјинско ратно ваздухопловство користи авионе из совјетске ере, па стога није недостајало пилота. Међутим, према његовим речима, потреба за таквим специјалистима може да се повећа када украјинска војска добије западне борбене авионе.

„Ако имамо Ф-16 или неку другу опрему, можда ће се странци појавити. Јер ће искуство људи који већ дуго раде са овом опремом бити потребно, рекао је Јуриј Игњат.

Као што је раније објављено, генерал Серхи Холубцов, начелник авијације украјинског ваздухопловства, рекао је за Тајмс да је америчка процена украјинских пилота ловаца у САД открила да ће бити спремни да лете на авионима Ф-16 након мање од шест месеци обуке.

Један од читалаца сајта Фронт ТВ поставио је питање са којих аеродрома ће полетати Ф-16 са украјинских или аеродрома у комшилуку миусли се на Пољску, Словачку и Румнију, које имакју јаку аеродромску инфраструктуру прилагођену за кориштење, смештај и оправку летелица попут Ф-16.

Одговор на ово питање је врло прост, па са Украјинских и то оних пре свега у западној Украјини. То су: Луцк, Ривно, Дубно, Ивано Франковск, Хмељницки, Староконстрантни, Василијевки, Уман, Чекас, Одеса који су најближи линији фронта, док су прво побројани у западној и сверној Украјини. На већини ових аеродрома налазе се ловци МиГ-29, док се на само три налазе ловци СУ-27, а то су Уман, Озерна и Мироход.

У сваком случају тешко је да ће украјински Ф-16 полетати са неких од НАТО аеродрома, јер то није рађено ни до сад када су донирани било ловци МиГ-29 од стране Пољске и Словачке.

Евидентно је да ће у сваком случају рат ескалирати, али такође евиденто је да НАТО чланице неће баш отоворено да иду у конфликт са Русијом. У ком смеру ће комплетна ексалација ићи и када ће први ловци Ф-16 стићи у Украјини и укључити се у сукоб ће време показати јако брзо, већ на јесен у септембру или октобру месецу, а можда и знатно раније.