ДА ЛИ ЈЕ РУСИЈА ТЕКОВЕ АРМАТА ПОСЛАЛА У УКРАЈИНУ?!

Руска државна медијска агенција РИА Новости објавила је информацију да су Оружане снаге Русије почеле да користе тенкове Т-14 Армата у зони специјалне војне операције.

РИА Новости позива се на неименовани извор, који је потврдио долазак тенкова Армата у Украјину у „зону специјалне војне операције“, али да још нису учествовали у директним јуришним операцијама“.

Он је додао и да су тенкови Т-14Армата добили нову додатну бочну заштиту од противтенковских ракета.

Извор РИА Новости наводи и да су тенковске посаде прошле борбену проверу на полигонима у једној од народних република Донбаса и да се за сад користе као самоходни топови, а да употреба у офанзивним операцијама тек предстоји.

Ово је прва потврда да је најновији тенк који се први пут појавио на паради победе 2015. године укључен у борбене операције руске војске. Иначе тенк је борбено тестиран у Сирији пре две године, а последњих годину дана могао се видети на тенковском полигону у Казању где се користио у обуци руских резервиста, пешадинаца.

Међутим почетком априла на руским Телеграм каналима појавио се снимак борбеног деловања тенка Армата Т-14 за које се тврдило да је начињен у Украјини. Међутим званичне руске војне власти су ћутале на ту информацију, а конкретна независна потврда ове вести као и ону званичну није било могуће добити.

Иначе испорука тенкова Армата долази у тренутку када је у Украјину пристигао велики број тенкова Леопард 2 донираних од „Леопард коалиције“.

Армата

Руска платформа Армата изворно је замишљена као темељ тенка Т-14. Руски тенк Т-14 Армата представљен је јавности још у мају 2015. године, али до данас још није ушао у масовну серијску производњу. Последње вести говоре да би серијска производња тенка требала да започне крајем 2021 и да ће бити произведено укупно око 2.000 тенкова.

Тенк Т-14 „армата” (Објект 148), припада четвртој технолошкој генерацији.

Овај тенк се разликује од деценијама устаљене парадигме градње тенкова по три основна приступа: сва три члана посаде су у управном одељењу напред, заштићена у посебној оклопној капсули са даљински управљаном куполом и наоружањем, максимално заштићена и од експлозије муниције иза њих има бројне системе оптоелектронског осматрања и нишањења – дању и ноћу и активни систем заштите од пројектила и мина из све три сфере – са земље, из ваздуха и испод земље.

У конструкцији тенка примењена су најновија техничка и технолошка достигнућа оклопне заштите са новим моделом комбинованог вишеслојног, размакнутог и модуларног оклопа . Основни оклоп у предњем делу тенка Т-14 штити од свих поткалибарних пројектила калибара до 120 мм, а од кумулативних калибара до 150 милиметара. Примењени челик има високе заштитне карактеристике. Нови тип ЕРО (експлозивни реактивни оклоп) „реликт” додатно штити и од кинетичких пројектила, смањујући им пробојност за 50 одсто (350 мм), а од кумулативних за 90 одсто (око 800 мм), односно заједно са основним оклопом еквивалент заштите тенка достиже 1.500 милиметара.

Поред моторно-трансмисионог одељења су решетке за заштиту од кумулативних пројектила. Купола је споља, такође, прекривена панцирним лимом новог челика изнад основног оклопа и панелима ЕРО, као и предњи оклоп тела и бочне стране на две трећине дужине. Систем активне заштите „афганит” спречава гађање у тенк и поткалибарних пројектила, брзине до 1.700 м/с, не само од кумулативних, пресретањем на даљинама од 200 до 15-20 м испред тенка. У склопу система „афганит” на крову куполе су два пакета са по 12 димних кутија покретних по азимуту и један пакет са 24 кутије фиксно усмерених кутија увис за одбрану од напада одозго.

Нови топ 2А-82-1М калибра 125 мм (Л/48) има повећан борбени комплет на 45 метака, од којих су 32 у аутомату за пуњење, а 17 у задњој ниши куполе. Топ нема одводник барутних гасова, јер у куполи нема посаде па дим барута не смета, а доприноси већем притиску у цеви, већој почетној брзини пројектила. Брзина гађања са новим аутоматом за пуњење топа повећана је на 10–12 метака у минуту, а ефикасна даљина гађања до осам километра. С топом је спрегнут митраљез ПКТМ 7,62 мм (6П7К) са 1.000 метака спремних за паљбу и још 1.000 у одвојеној кутији.

У саставу СУВ-а уграђени су вишеканални системи за осматрање, нишањење и праћење покретних циљева, дању и ноћу, и у условима ограничене видљивости услед замућености атмосфере. Нишанџија располаже вишеканалном нишанском справом, која има оптички канал, ТВ камеру, термалну камеру, ласерски даљиномер и систем за ласерско вођење ПОР. Даљина осматрања у дневном каналу је до осам километара, а у термалном детекција циља до пет км.

У тенк је уграђен нови вишегориви дизел-мотор А-83-3А од 1.500 КС омогућује највећу брзину до 80 км/х по путу и теренску 50–55 км/х и аутономију од 500 километара. Мотор је четворотактни, 12-цилиндарски, дизел, вишегориви, са два турбокомпресора са међухлађењем ваздуха и течним системом за хлађење мотора. Трансмисија је планетарна механичка, са два мењача обједињена с бочним преносницима снаге и хидрауличним системом за управљање.