БОРБЕНЕ КОЧИЈЕ МОЈСИЈЕВИХ СИНОВА- ПЕТ ГЕНЕРАЦИЈА ИЗРАЕЛСКОГ ОСНОВНОГ БОРБЕНОГ ТЕНКА МЕРКАВА

Фото: ИДФ

Данко Боројевић

Израелска војна индустрија ИМИ, развила је 1974. године прототип израелског тенка
Меркава. Производња прве верзије Мк1, отпочиње 1979. године.

Тенк Меркава Мк1 наоружан је топом калибра 105 мм Л7А1 у конфигурацији М-68 са борбеним комплетом од 62 гранате. У случају да се задњи део тенка користи за превоз топовске муниције, у тенк може стати још додатних 30 граната 105 мм, што тенку повећава борбени комплет на 92 гранате.

Фото: ИДФ

Поред топа, овај тенк има противавионски митраљез 7,62 мм МАГ-58 на куполи тенка, док је сличан митраљез спрегнут с топом. Неки примерци тенка, на куполи имају и додатни митраљез МАГ-58. Као једна од специфичности овог тенка, јесте и минобацач калибра 60 мм, који је саставни део наоружања тенка, а служи за уништавање циљева, који су неповољани за гађање из топа а ради уштеде топовске муниције. Систем управљања ватром (СУВ) код овог тенка је „Матадор Мк1“, који је рађен по америчкој лиценци.

Мотор у „меркави“ смештен је напред и посади при поготку пружа додатну заштиту. То
је по лиценци произвођени познати амерички мотор, Теледин Континентал АВДС-1790- 6А. Дванаест цилиндрични, ваздухом хлађени дизел мотор има максималну снагу од 677 kW (киловата). Специфична снага мотора је 11,28 киловата по тони. Капацитет резервоара за гориво је 900 литара.


Још од почетка борби у Либану 1982. године, овај тенк стекао је међу војним
стручњацима, поред опречних ставова и завидно признање и углед, како због својих
конструктивних иновација, тако и због својих добрих борбених особина.

Тенк Меркава Мк1 произвођен је од 1979. до 1983. године. Док је у наоружању израелске КоВ био све до 2014. године. Укупно је произведено 250 тенкова ове верзије, као и њених модификација


Меркава Мк1
Борбена маса тенка: 60 тона
Дужина с топом: 8,63 м
Висина тенка: 2,46 м
Ширина тенка: 3,70 м
Снага мотора: 677 киловата
Специфична маса мотора: 11,28 киловата по тони
Максимална брзина тенка: 44 км на час
Савлађује вертикалну препреку висине: 1 метар
Савлађује ров ширине: 3 метра
Савлађује нагиб: 38%
Савлађује успон: 60%
Савлађује воду газом: до 2 метра
Борбени радијус дејства: 400 км
Топ и калибар: Л7А1/М-68 105 мм
Број митраљеза 7,62 мм МАГ-58: два (неки три)

Борбени комплет за топ: 62 гранате (плус 30)
Посада: четири члана.

Почев од априла 1983. године, у наоружање КоВ Израела уводи се нова верзија тенка означеног као Меркава Мк2. Ова верзија у основи представља знатну модернизацију претходне верзије. Истовремено, због израелског искуства у борбама у Либану, Мк2 је
више прилагођен за градску борбу и борбе нижег интензитета. Поред основне верзије Мк2 урађене су и модификације Мк2Б, Мк2Ц и Мк2Д. Уграђен је мотор АВДС-1790-7А снаге 708 киловата, специфичне снаге 11,42 киловата, што овом тенку од 62 тоне масе,
омогућава развијање максималне брзине од 55 км на час. Остале излазне карактеристике тенка Мк2 су сличне верзији Мк1. Ова верзија задржала је слично основно наоружање као и Мк1, док је појачана оклопна заштита употребом композитних материјала, што је довело до повећања борбене масе за две тоне. Замењена је Алисонова трансмисија Ренковом.


СУВ тенка је „Матадор Мк2“. Поред три митраљеза 7,62 мм МАГ-58, овај тенк има и
митраљез 12,7 мм М-2ХБ.

Тенк Мк2 и његове подваријанте, произвођен је од 1983. до 1989. године. Задржао се у
наоружању Израела до 2020. године. Укупно је произведено 580 тенкова Мк2.

МЕРКАВА Мк3

Почетком 1990. године, израелска војска добија нову верзију тенка Меркава, означену
као Мк3. На први поглед тенк Мк3, много се и не разликује од претходних верзија, али већ после првог пажљивијег прегледа уочава се да су му готово сви главни делови потпуно нови. Слободно се може рећи, да је уз задржавање сличних конструктивних поставки као и код ранијих верзија модел Мк3, у време свог појављивања био веома савремен и нов тенк. Оклопна заштита обухвата специјално обрађени челик, који је код ове верзије он обрађен по најсавременијим поступцима. Осим тога, примењени су и сасвим нови конструктивни поступци, при чему су шасија и купола, израђени од делова, блокова или модула који се после неког оштећења или пробијања могу заменити. Ово замењивање делова или модула, могуће је на више од половине површине тенка, али не само у случајевима оштећења и пробијања, већ и ако се пронађу још бољи и савршенији поступци обраде челика, па се слободно може рећи, да је ово први борбени тенк у свету на којем је изведен конструктивни поступак замењивости делова. Међусобно спајање појединих делова или модула у чврсту и отпорну целину челичног оклопа на куполи и шасији, изведено је помоћу специјалних чивија или спојница, оно је реализовано после веома сложених, обимних проучавања и балистичких опита и провера, тако да практична примена на тим тенковима представља изванредни успех израелских војних стручњака.

Применом тог поступка, остварен је врло висок степен заштите не само са чеоне и задње стране, већ и на бочним странама куполе и шасије и то, вероватно знатно већи него код свих савремених тенкова таквог типа у другим земљама. Осим јаке заштите куполе и шасије, изведена је и веома јака заштита резервара за гориво, чија количина од 1100 литара тенку омогућава, по тврдом, равном земљишту, акциони радијус до 500 км. Да би се смањила опасност од пожара у случају да резервоари буду погођени, они су тако подешени да се гориво из њих може врло брзо избацити. За покретање куполе у хоризонталном и топа у вертикалном пољу дејства, тенк Мк3 је опремљен само електричним уређајима. Разлика у односу на његове претходнике је и код нишанских
справа, које сад имају увећање од 12 пута, независно су стабилизоване по азимуту и
елевацији, имају две одвојене оптичке цеви, за дневно и ноћно осматрање, и опремљене су ласерским даљиномером. У комбинацији са балистичким рачунаром и групом сензора за разне метеоролошке податке те нишанске справе олакшавају осматрање и откривање циљева и повећавају вероватноћу погађања чак и у покрету.
СУВ садржи већи број савремених и нових решења, чије се појединости још увек држе
у тајности. Главно наоружање тенка Мк3 представља топ ИМИ МГ251 калибра 120 мм с глатком цеви. Иако је он сличан по принципима конструкције с топовима на немачком Леопард-2 и америчком М1А1 Абрамс и може по потреби да користи и њихову муницију, међутим, трзајући систем и повратник су сасвим другачији. Трзајући систем је за 100 мм мањи у пречнику, док повратник враћа цев помоћу заосталих гасова, а не помоћу чрличне опруге.

Топовска цев је на средини опремљена топлотним рукавцем за избацивање дима и гасова, а за случај скидања и вађења цеви из куполе, саму куполу није потребно одвајати од шасије. Осим са овим топом тенк је наоружан с једним коаксијалним и два спољна митраљеза 7,62 мм МАГ58, минобацачем 60 мм и групом бацача димних кутија. На куполи се налази и митраљез 12,7 мм М-2ХБ.

Систем вешања на тенку Мк3 сасвим је нов, што му омогућава веома брзо кретање
преко неравног земљишта. Тенк је опремљен турбопрехрањивим дизел мотором на
ваздушно хлађење АВДС-1790-9АР чија снага износи 895 киловата. Мк3 произвођен је у периоду од 1990. године до 2002. године, и произведено је укупно 780 примерака. Још увек је у наоружању израелске војске.

Меркава Мк3
Борбена маса тенка: 63,5 тоне
Дужина с топом: 9,04 м
Висина тенка: 2,66 м
Ширина тенка: 3,72 м
Снага мотора: 895 киловата
Специфична маса мотора: 14,10 киловата по тони
Максимална брзина тенка: 55-60 км на час
Борбени радијус дејства: 500 км
Топ и калибар: МГ251, 120 мм
Број митраљеза 7,62 мм МАГ-58: 3
Борбени комплет за топ: 46/50 граната
Посада: четири члана.

Меркава Мк4

Тенк Мк4 јавности је представљен 2004. године. Као уопште, и цела фамилија тенкова
Меркава и он је поделио мишљење целе стручне јавности. За неке, последњи тенк треће а за неке први тенк четврте генерације, споља је задржао сличну визуру са претходним верзијама Меркаве. Будући, да је тенк прављен за потребе Израела, сами Израелци томе не поклањају превелику пажњу, већ им је битно да је тенк испоштовао њихове специфичне захтеве.

На месту где је стајао поклопац за пуњач постављена је најсавременија термовизијска
справа са зоном осматрања од 360 степени. Топ је верзије ИМИ МГ253 калибра 120 мм,
глатке цеви с палетом савремене муниције. Остало наоружање, слично је као и код верзије Мк3.

Осматрачке справе спадају у најсавременије на свету. Велики значај посвећен је
уградњи сензора који откривају и препознају противоклопна оружја и идентификују своја и туђа возила.

Тенк Мк4 у односу на Мк3 има бројна побољшања, једно од њих је уградња Џенерал
Моторсовог мотора ГД883, снаге од 1119 киловата, који тенку масе 65 тона, даје
специфичну снагу од 17,21 киловата по тони. Резервоар за гориво капацитета је 1400
литара, што овој верзији омогућава да пређе 500 км у борби. Тенк може да оствари
максималну брзину од 64 километра на час. Мк4 се производи од 2003. године и до сад је произведено 360 примерака.

Меркава Мк5

Иако је верзија Мк4, још увек у производњи, јануара 2023. године израелској војсци је
на опитовање предата, за сад последња верзија тенкова Меркава. Тенк је означен као
Меркава Мк5 Барак. Мк5 за сад је на провери у 52. оклопном батаљону, 401. оклопне
бригаде израелске војске. Ова верзија споља је слична верзији Мк4. Наоружање је слично претходној верзији, али има савременију електронску опрему, систем активне заштите АПС и бројна побољшања. За тенк Меркава Мк5, тек ће да се чује и може се слободно претпоставити да ће довести до опречних мишљења стручњака. Као уосталом и све верзије Меркаве, пре ње.

Тенк Меркава, представља оно што је израелска војска, са својим деценијским
искуством у употреби тенкова и са истока и са запада, схватила. До сад пет верзија
Меркаве, као и верзије специјалних возила проистекле из тенкова Меркава, су претварање тих искустава у стварност.

Да ли ће се, израелска војска одређи услуге Меркаве у будућности, и набавити неки
нови амерички тенк, пред нама је да се види?

За сад Меркава ради одлично посао.